Forum  
Go Back   Forum > İSLAM ALEMİ > Dini Konular

Chat.Org Kameralı Sohbet
Kullanıcı Etiket Listesi

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 14-06-2010, 10:27   #1 (permalink)
hzn
hzn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 07.09.08
Mesajlar: 2,502
Aldığı Teşekkürler: 2
Ettiği Teşekkürler: 0
Etiketlendiği Mesajlar: 0
Etiketlendiği Konular: 0
Tecrübe Puanı: 2671
Rep Puanı: 9537
Rep Derecesi: hzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond repute

Standart Kuranda ibadet kavramı

Kuranda ibadet kavramı
Kur’an’ı Kerim’e yöneldiğimizde söz konusu kelimenin çoğunlukla ilk üç manasının (köle,itaat ve kulluk) kullanılmış olduğunu görüyoruz



Kölelik ve İtaat Manasında İbadet

İbadet kavramının birinci ve ikinci manaları ile ilgili misaller şunlardır:

“Sonra Musa ve kardeşi Harun’u, ayetlerimizle ve apaçık bir delille Firavun ve önde gelen çevresine gönderdikAncak onlar büyüklük tasladılarŞu iki adamın kavmi bize kölelik ederken,şimdi biz kalkıp bizim gibi iki insana mı inanacağız,dediler
(Müminun, 45-47)

“ (Firavun’un çocukluğundan beri besleyip büyütmekten bahisle HzMusa’yı nankörlükle suçlaması üzerine) HzMusa şöyle dedi; “Başıma kaktığın bu nimet İsrailoğullarını köle kılmandan ötürüdür” (Şuara, 22)

Bu iki ayette ibadet ile kastedilen kölelik,itaat ve emirlere uymaktır Firavun “Musa ve Harun’un kavmi bizim kölemizdir” demiştiYani “bizim kölemiz ve emirlerimize itaat edenlerdir” demek istemişti

“Ey iman edenler,eğer siz bana ibadet ediyorsanız, size bağışlamış bulunduğumuz temiz şeylerden yiyin ve Allah’a şükredin” (Bakara, 172)

Bu ayetin nüzul sebebi şudur: İslam’dan önceki Arap toplumu atalarından kalma örf ve adetlere ve önderlerinin koymuş olduğu yasalara uyarak yeme ve içmede çeşitli engeller ve yasaklar koyarlardıBu insanlar İslam’ı kabul edince Allah Teala şöyle buyurdu: “Eğer siz bana ibadet ediyorsanız,bütün o eski yasakları kaldırın ve benim size helal ettiklerimi hiçbir sakınca görmeden yiyin için” Bunun manası açıkça şudur; Eğer siz önderlerinize ve büyüklerinize kulluğu,boyun eğmeyi ve itaatı bırakıp ta yalnızca bana boyun eğip,kulluk ve itaat ediyorsanız, sizin için artık helal ve haram kılma hususunda onlara değil,bana uymanız,onların yasalarını tümüyle reddetmeniz gerekirBu da gösteriyor ki,yukarıdaki ayette de ibadet kelimesi sadece kölelik ve itaat manasında kullanılmıştır

“De ki; Allah katında yeri bundan daha kötü olanı size söyleyeyim mi? Allah kim(ler)e lanet ve gazap etmiş,kimlerden maymunlar,domuzlar ve tağuta kulluk(ibadet) edenler kılmışsa,işte onların yeri daha kötüdür ve onlar düz yoldan daha çok sapmışlardır” (Maide, 60)

“Andolsun ki biz her kavme ‘Allah’a ibadet edin ve tağuta ibadetten kaçının’ diye bir elçi gönderdik” (Nahl, 36)

“Tağuta kulluk etmekten kaçınan ve Allah’a yönelenlere müjde varMüjdele kullarımı!” (Zümer, 17)

Bu üç ayette de “tağuta ibadet”le kastedilen tağuta itaat ve köleliktirDaha önce de işaret ettiğimiz gibi,Kur’an terminolojisinde tağut kavramıyla,Allah’a isyan ederek Allah’ın mülkünde kendi buyruk ve yasalarını hakim kılmaya çalışan ve O’nun kullarını ya zorbalık ve terörle yada vaad,ulufe veya propaganda gibi aldatıcı yollarla kendisine itaat ve kulluğa çağıran her türlü devlet,hükümet,düzen,sistem,önder,kişi ve zümre ifade edilmektedir Kur’an’a göre bu tür sistem, kişi yada zümrelere boyun eğmek ve ona itaat ederek onun koyduğu buyruk ve yasalara bilerek isteyerek uymak açıkça tağuta kulluk,tağuta ibadet etmek demektir

hzn isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Reklam alanı

Chat.Org Kameralı Sohbet

Reklam alanı
Otobüs Bileti
Alt 14-06-2010, 10:28   #2 (permalink)
hzn
hzn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 07.09.08
Mesajlar: 2,502
Aldığı Teşekkürler: 2
Ettiği Teşekkürler: 0
Etiketlendiği Mesajlar: 0
Etiketlendiği Konular: 0
Tecrübe Puanı: 2671
Rep Puanı: 9537
Rep Derecesi: hzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond repute

Standart

II İtaat Anlamında İbadet

Aşağıdaki ayetlerde ibadet kelimesi sadece ikinci anlamda yani itaat anlamında kullanılmıştır
“Ey Ademoğulları, Ben size şeytana tapmayın, o sizin için apaçık bir düşmandır diye bildirmedim mi?” (Yasin, 60)

Grupsal cinnetlerin bir türü olarak günümüzde nadiren rastlanan küçük,gizli şarlatanlıkların dışında dünyada hiç kimsenin şeytana tapmadığı açıktırBilakis, her taraftan ona lanet yağmaktadırBu nedenle Allah Teala, hesap günü Ademoğlunu şeytana tapmasından dolayı suçlamayacaktırFakat O, şeytanın vesvesesine uymakla, onun telkin ettiği emirlere itaat etmekle ve işaret ettiği yollara koşuşturmakla suçlanacaktır

(Kıyamet günü Allah Teala şöyle buyurur) Zulmedenleri, onlarla işbirliği edenleri ve Allah’ı bırakıp ta taptıklarını bir araya getirip toplayınOnları cehennem yoluna koyun…” (Saffat, 22-23)

“Birbirlerine dönüp sorgulamaya başlarlar (Tabi olanlar tabi olduklarına) ‘Doğrusu siz bize hayır yoluyla gelenlerden idiniz’ deyince (onların tabi oldukları) ‘hayır siz inanmış kimseler değildinizSizin üzerinizde bizim bir nüfuzumuz yoktuBilakis siz,azmış bir kavimdiniz’ derler” (Saffat, 27-32)

Bu ayet-i kerimelerde Allah’tan başkalarına kulluk edenlerle, kendilerine kulluk edilenler arasında geçen temsili söyleşide aktarılan soru ve cevaplar açıkça göstermektedir ki, bu ikinciler tanrı yerine konulan sembolik varlıklar yada putlar değil, insanların önüne kurtarıcı yada yol gösterici kılığında çıkıp onları Allah’ın yolundan çeviren, onlara Allah’ın dininden başka dinler öneren lider konumundaki nüfuzlu kimseler,kavim,kabile,aşiret büyükleri yahut din adamlarıdırSöz konusu önderler,tesbih,cübbe,seccade vs ile Allah’ın kullarını aldatarak kendi amaçlarına ulaşmış,ıslah ve yardımseverlik iddialarıyla kötülük ve bozgunculuğu yaymışlardırBu gibi kimseleri körü körüne taklit etmek, hiçbir sorgulamaya tabi tutmadan buyruklarına boyun eğmek bu ayette ibadet kavramıyla ifade edilmektedir:

“Onlar, Allah’ı bırakıp ta bilginlerini ve din büyüklerini rabler edindilerAynı şekilde Mesih ibn-i Meryem’i deHalbuki tek tanrıdan başkasına ibadet etmekle emrolunmamışlardı” (Tevbe, 31)

Burada bilgin ve din büyüklerini rabler edinip, onlara ibadet etmekten kasıt, onları emir ve yasaklamaya (nehiy) yetkili görmek, Allah ve peygamberden gelen hiçbir delili olmadan onlara itaat etmektirPeygamber Efendimizden nakledilen sahih rivayetlerde bu anlamın doğrulandığını görüyoruz; Peygamber Efendimize “biz bilgin ve din büyüklerimize katiyen ibadet etmedik” diye bildirilince O şöyle cevap vermişti; “Onların helal kıldıklarını helal, haram kıldıklarını da haram olarak görmüyor muydunuz?”

hzn isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Reklam alanı
Otobüs Bileti
Alt 14-06-2010, 10:29   #3 (permalink)
hzn
hzn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 07.09.08
Mesajlar: 2,502
Aldığı Teşekkürler: 2
Ettiği Teşekkürler: 0
Etiketlendiği Mesajlar: 0
Etiketlendiği Konular: 0
Tecrübe Puanı: 2671
Rep Puanı: 9537
Rep Derecesi: hzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond repute

Standart

III Tapınma Anlamında İbadet

Şimdi ibadet kavramını, tapınma anlamındaki üçüncü anlamıyla ifade eden ayetleri inceleyelimAncak bunu yaparken, Kur’an’ı Kerim’e göre, ibadet kavramının tapınma anlamında kullanılmasında iki şeyin belirleyicisi olduğunu iyice bilmemiz gerekir

1 Herhangi bir kimse için yapılan secde,rüku,elleri bağlayıp dikilme,tavaf,kabri öpme,bir şey adama ve kurban kesme gibi merasimler genellikle tapınma amacıyla yapılmaktadır

Bu merasimler sunulan ve böylece kendisine tapılan kişi veya nesne, bizzat en büyük bağımsız mabud kabul edilse yada ona yaklaşmak ve şefaatini kazanmak için bir vesile sayılsa veya o,en büyük mabudun denetimi altındaki ilahlık (uluhiyete) düzenine ortak görülse de bir şey fark etmez

2 Herhangi bir kimseyi sebepler aleminde yetki sahibi zannedip kendi ihtiyaçlarını gidermek için ona niyazda bulunmak,sıkıntı ve belalara uğrayınca ondan yardım dilemek, tehlike ve zarardan kurtulmak için ona iltica etmek

Bu iki tür eylemin ikisi de Kur’an’ın tapınma tanımına uymaktadırAşağıdaki Kur’an ayetleri bunun örnekleridir

“De ki; Bana Rabbimden apaçık belgeler gelince sizin Allah’tan başka ibadet ettiklerinize kulluk etmekten kesin olarak men edildim ve alemlerin Rabbine teslim olmakla emrolundum” (Mümin, 66)

“(İbrahim dedi ki) Sizden de Allah’tan başka yalvardıklarınızdan da ayrılıyorum ve yalnız Rabbime dua ediyorumUmarım ki Rabbime yakarmakla (sizin gibi) bahtsız olmam (İstediklerimden mahrum bırakılmam) “İşte onlardan ve onların Allah’tan başka (taptıklarından) ibadet ettiklerinden ayrılınca O’na İshak’ı ve (İshak’ın oğlu) Yakub’u armağan ettik ve hepsini de Peygamber yaptık” (Meryem, 48-49)

“Allah’ı bırakıp ta kendisine kıyamet gününe kadar cevap vermeyecek olan şeyleri çağıranlardan, yalvarandan daha sapık kimdir? Oysa onlar, bunların çağrılarından, yalvarmalarından habersizdirlerİnsanlar haşrolunduğu zaman Allah’tan başka yalvardıkları onlara düşman kesilirler ve onların (kendilerine) ibadet etmelerini de inkar ederler” (Ahkaf, 5-6)

Kur’an-ı Kerim bu üç ayette de açıkladığı gibi, ibadet kavramı (ilah) tanrı yerine konulan şeylere dua,yakarma ve onlardan yardım istemek anlamında kullanılmaktadır

“Bilakis onlar cinlere tapıyorlardı ve çoğu onlara iman etmişti” (Sebe, 41)

Burada cinlere ibadet ve onlara iman etmeyi Cin Suresinin şu ayeti açıklamaktadır:

“Doğrusu insanlardan bazı kimseler, cinlerden bazı kimselere sığınırlardı da, onların (şımarıklıklarını ve) azgınlıklarını artırırlardı” (Cin, 6)

Bu iki ayette “cinlere sığınmak”, “cinlere ibadet etmek” deyimleriyle anlatılmak istenen onlara sığınmak, tehlike ve zarara karşı onlardan korunma isteğinde bulunmaktırCinlere iman etmek deyimiyle de cinlerin koruma ve kendilerine sığınanları muhafaza etme gücüne sahip olduklarına dair inançları belirtiliyor

“(Rabb’in) onları ve Allah’tan başka taptıklarını topladığı gün, (tapılanlara) de ki: Bu kullarımı siz mi azdırdınız, yoksa kendileri mi yolu sapıttılar? Derler ki; Seni tenzih ederiz senden başka dostlar (veliler) edinmek bize yaraşmaz…” (Furkan, 17-18)

Bu ayetin üslubundan açıkça anlaşılmaktadır ki; mabudlar ibaresiyle veliler ve Salihler kastedilmektedir

“Onlara ibadet etmek” teriminden maksat ise, onları kulluk sıfatından yüce,ilahlık sıfatlarıyla muttasıf görüp, gaybi yardım,hacetleri görme,yardıma koşmaya kadir zannetme ve tapınma derecesine ulaşacak derecede onlar için saygı ve tazim ifade eden amellerde bulunmaktır

“O gün hepsini bir araya toplar; sonra meleklere; Bunlar size mi tapıyorlardı (ibadet ediyorlardı) diye sorarOnlar da; Seni tenzih ederizBizim velimiz sensinOnlarla bir bağımız, bağlantımız yok bizimHayır, onlar cinlere tapıyorlardıÇokları onlara inanıyorlardı” (Sebe, 40-41)

Bu ayette “meleklere ibadet” etmekten gaye, melekler için türbe,ziyaretgah ve hayali heykeller yaparak onlara tapmaktırBu tapınma yoluyla, onları razı ederek, onların inayet ve himmetlerini elde etmek,böylece dünyaya yönelik işlerinde onların yardımını kazanmak amaçlanmaktadır

“Allah’ı bırakıp da kendilerine ne zarar ne de fayda verebilenlere ibadet ederler ve bunlar Allah katında bizim şefaatçilerimizdir derler” (Yunus, 18)

“…Allah’ı bırakıp da başkalarını veli (dost) edinenler; ‘biz bunlara ancak bizi Allah’a yaklaştırmaları için ibadet ediyoruz’ derler” (Zümer, 3)

Bu ayetlerde de ibadetten kasıt, tapmaktır ve tapınma gayesi de açıklanmıştır

hzn isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Reklam alanı
Otobüs Bileti
Alt 14-06-2010, 10:31   #4 (permalink)
hzn
hzn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 07.09.08
Mesajlar: 2,502
Aldığı Teşekkürler: 2
Ettiği Teşekkürler: 0
Etiketlendiği Mesajlar: 0
Etiketlendiği Konular: 0
Tecrübe Puanı: 2671
Rep Puanı: 9537
Rep Derecesi: hzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond reputehzn has a reputation beyond repute

Standart

Kur'an'da İbâdet

İbâdet kavramı, Kur'an'da en çok kullanılan kavramlardan birisidir Bu kavram, Kur'an'da isim, fiil ve masdar şeklinde 256 defa geçer Genel olarak, Allah'a veya Allah'tan başkalarına ibâdeti ifade etmekte kullanılmıştır Sadece Allah'a ibâdet emredilirken, O'na ortak koşmak ve başkalarına ibâdet etmek, Kur’an’da şiddetle yasaklanmıştır

Kur'an'da ibâdet kelimesi, daha çok nefislerin sadece Allah için başka kayıtlardan kurtarılması, yalnız O'nun ibâdetine tahsis edilmesine işaret etmektedir Yani insan, sevgide, korkuda, ümit ve tevekkülde, itaat edip boyun eğmede Allah'a hiçbir varlığı ortak koşmayacaktır Çünkü ibâdet, sevginin, bağlılığın ve korkunun en güzel ifadesidir Nitekim dinin bütününü de bu esaslar oluşturur İbâdet terimi, bu açıdan incelendiğinde, kulun, ibâdet ettiği ilâh (Allah)'ı kemâl derecesinde sevmesi ve tevâzu göstermesi ve bütün bunların ancak Allah için olması gerekmektedir

Fâtiha sûresinin 5 âyetinde
“iyyâke na'büdü (ancak Sana İbadet ederiz)” ifadesinde "iyyâke" zamir ve tümleçtir
Tümleçlerin, Arapça cümle kuruluşunda aslında fiilden sonra gelmesi gerekir
Bu tümleç görevi yapan zamir, fiilden sonra gelseydi, anlam şöyle olurdu:
“na'büdüke (sana ibâdet ederiz)” Başa geçtiği için sınırlama ifade eder: “Ancak Sana” Dolayısıyla bu ifade, iki cümle yerine kullanılmıştır Bu cümlelerden
birincisi, Allah'a ibâdet, O'na teslimiyet ve kulluk;
ikincisi, Allah'tan başkasına ibâdet etmemek, teslim olmamak, kulluk yapmamak
Tevhid, özetle bu iki ifadeden ibarettir
Fâtiha'nın, Kur'an'ın bir özeti olduğu gibi; Kur'an'ın en önemli konusu olan tevhidin özetini de bu "iyyâke na'büdü" ifadesi karşılamaktadır İman; kabul ve reddir; sevgi ve buğzdur Tâğutu reddetmek ve Allah'a iman etmektir (2/Bakara, 256)
Tevhidî iman; Lâ ilâhe illâllah'ın bir açılımıdır İşte "iyyake na'büdü" bütün bunları içerir, tevhidin özünü vurgular

"Ancak Sana ibadet ederiz" ifadesiyle anlamaktayız ki tevhid, sadece fikir ve görüşten ibaret, hatta salt inançtan ibâret değildir Tevhid, ibâdettir; sadece Allah'a ibâdet ve bütün şekil ve muhtevâsıyla ibâdet
Tevhid, insanın pratik hayatını kuşatmalı, kalbinde başlayıp tüm kalıbına yön vermeli ve hayata yansımalıdır İbâdet halinde pratize edilemeyen, etkisiz bir şekilde kafa veya kalbe hapsedilen bir düşünce ve duygu değildir tevhid; Sadece Allah'a kulluktur, ibâdettir Hayat da ibâdetten ibârettir

"Ancak Sana ibadet ederiz" : "Ederim" değil; "ederiz" Cemaata işaret vardır bu ifadede Aynı Rabbın kulu olan, O'nun kanunlarına boyun eğen ve O'na tesbih ve ibâdet eden tüm tabiatla, tüm yaratıklarla ortak dili konuşmak, vahdete ermek, beraberce ibâdet etmek var bu ifadede Kendi iç dünyamızla, tüm organlarımızla, inanç, düşünce ve eylemlerimizle beraber ibâdet etmek var bu ifadede Tevhid, ancak muvahhid bir toplum içinde gerçek anlamını bulur Tevhidî bir toplumla beraber hareket edilerek olgunlaşılır, insan olunur Tevhid kafilesinden ayrı hareket etmekle, güzel olan hiçbir yere varılamaz

Fâtiha'nın bundan önceki âyetlerinde Allah'ın sıfatları özetlendi Allah, bu âyete kadar kendini bize tanıttı "Peki, böyle özelliklere sahip Allah'a karşı nasıl davranmamız gerekir?" sorusuna bu âyet cevap vermiş oluyor: "Sadece Allah'a ibâdet" Fâtiha'da bundan önceki âyetler, sanki bize bu âyetteki ifadeyi söyletmek içindir Ayrıca, Allah'ı bu âyete kadar anlatılan isim ve vasıflarıyla tanıyıp O'nu tek ilâh ve tek rab kabul eden kuluna Allah, senli-benli ifade kullandırıyor; Allah'ın vasıflarını tanıyıp O'na ibâdet, Allah'la samimiyeti ve sıcak bir bağı oluşturuyor: "Ona kulluk ederiz" değil; "Sana" Bu âyete kadar üçüncü tekil şahıs ifadesi ve zamiri kullanılırken, burada ikinci tekil şahıs ifadesi kullanıyoruz

Önce ibâdet, sonra istiâne İlk adım öncelikle kuldan başlamalı Sünetullah, ilk başlangıcı bizden bekliyor Allah'ın kanunu böyle istiyor Bu konuyla ilgili Kur’ân-ı Kerim’den bolca örnekler sunmak mümkün
(“Allah'a yardım ederseniz, Allah da size yardım eder” , "Bana bir adım yaklaşana Ben bir arşın yaklaşırım", "Allah'tan sakınırsanız, sizin için furkan kılar",
"Allah'tan korkanlara Allah çıkış yolu verir",
"Sözünüzde durursanız, Ben de",
"İman edip salih amel işlerseniz")
Önce bizden duâ, sonra Allah'tan icâbet,
önce kul sebebe yapışacak, sonra Allah verecek

Hakkıyla ve ölünceye dek ibâdet için Allah'ın yardımına ihtiyacımız olacak Her an yaşantımızı ibâdet halinde değerlendirmek için "sadece Sen'den yardım isteriz" (1/Fâtiha, 5)

"Sadece Sana ederiz, kulluğu, ibadeti" (1/Fâtiha, 5) meâlindeki âyette, kulun, ibâdeti sadece Rabb'ına ait kılıp, nefsini ancak Allah'a teslim etmesinin gereği vurgulanmaktadır Allah'tan başkasına gösterilen "itaat ve kulluk", o varlığı sahte bir ma'bud yapar Bu ma'bud ya şeytandır, ya da kendilerini tâğut kılan azgın kişilerdir Yahut da Allah'ın kitabını hiçe sayarak insanları icad ettikleri hayat düsturlarına ve yaşayış tarzlarına sevkeden önderlerdir İslâmî anlamda ibâdet ise, Allah'a kayıtsız şartsız itaat etmek demektir Şeytana ibâdet etmeyi yasaklayan Allah, insan ve cin şeytanlarına kayıtsız şartsız itaatin onlara kulluk/ibâdet demek olduğunu belirtmiş oluyor

İnsanların, şeytanın teşviki ile yapageldikleri ibâdetlerinin yönü olan putlar ve hayalî/sanal kuvvetler, yani Allah'tan başka tapınılan tüm varlıklar, birer sahte ma'buddur Çünkü Kur'an, Allah'tan başka hiçbir hak ma'bud olmadığını en açık bir şekilde bildirirken; insanların, Allah'tan başkasına tapmalarını ve onları ilâh kabul etmelerini de, şirk ve büyük günah sayıyor

hzn isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Reklam alanı
Otobüs Bileti
Yeni Konu aç  Cevapla

Etiketler
ibadet, kavramı, kuranda


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Megaforum'un desteklemiş olduğu otogar.com sitesinden online olarak otobüs bileti satın alabilirsiniz.



apricot işkur forum Ek İş otogar okey oyna otogar forum karabük web tasarım