• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Balkan Ülkeleri Sivil Havacılıkta Ortak Bir Geçmişten Stratejik Ortaklığa İlerliyor

diShy

Onursal Üye
Üyelik Tarihi
27 Kas 2009
Konular
32,527
Mesajlar
50,860
MFC Puanı
2,580

• Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü evsahipliğinde, "Ortak bir geçmişten stratejik ortaklığa" vizyonuyla dokuz Balkan ülkesini buluşturan Balkan Ülkeleri Sivil Havacılık Zirvesi, Türkiye'nin öncülüğünde gerçekleştirilen sekizinci Bölgesel İşbirliği Projesi olma özelliği taşıyor.

• Sivil Havacılık Genel Müdürü Dr. Ali Arıduru, "havacılık güvenliği ve emniyeti başta olmak üzere, bakım ve eğitim alanındaki düzenlemeler, havaalanı yatırımları, havacılık yönetimi, hava sahası yönlendirmeleri, insan kaynakları, bakım, eğitim ve yer hizmetleri gibi pek çok alanda işbirliği imkanlarının geliştirilmesini hedefliyoruz" dedi.

Türkiye, sivil havacılık alanında gerçekleştirdiği uluslararası boyuttaki atılımlarına bir yenisini daha ekledi. Dokuz Balkan ülkesini Antalya'da buluşturan Balkan Ülkeleri Sivil Havacılık Zirvesi, Türkiye'nin öncülüğünde ve liderliğinde hayata geçen Bölgesel İşbirliği Projesi oldu. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün (SHGM) evsahipliğinde, 26-28 Ekim 2010 tarihleri arasında Antalya'da gerçekleşen zirve sonunda, bölgesel bir işbirliği anlaşması imzalanması bekleniyor.

Türkiye'nin yanı sıra Arnavutluk, Bosna-Hersek, Hırvatistan, Karadağ, Kosova, Makedonya, Moldova ve Sırbistan'ın sivil havacılık otoritelerini buluşturan zirve, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün adım adım geliştirdiği Bölgesel İşbirliği Projelerine Balkan ülkelerinin de dahil edilmesini sağlıyor. Böylelikle Akdeniz, Afrika, Asya, Ortadoğu ve Karadeniz'deki sivil havacılık pazarlarına Balkanlar ve dolayısıyla Avrupa kıtası da eklenmiş olacak.

"Ortak bir geçmişten stratejik ortaklığa" vizyonuyla gerçekleşen zirvede, bakım ve eğitim alanındaki sivil havacılık düzenlemeleri, havaalanı yatırımları, havacılık yönetimi, hava sahası yönlendirmeleri, insan kaynakları, bakım, eğitim ve yer hizmetleri gibi pek çok alanda işbirliği imkanlarının geliştirilmesi hedefleniyor. Zirvenin, sivil havacılık alanında ülkemizden çok daha geride olan ülkelerin uçuş emniyeti ve havacılık güvenliğinin sağlanmasında yeni adımlar atılması amacıyla Türkiye'nin tecrübelerinin paylaşımına ve bu alandaki bölgesel standartların yükseltilmesine de katkı sağlaması planlanıyor. Bu amaçla zirvede, çeşitli Türk şirketlerinin yöneticileri de konuşmalar yaparak birikim ve deneyimlerini Balkan ülkelerinin sivil havacılık temsilcileriyle paylaşacaklar.

Dr. Ali Arıduru: "Bölgesel İşbirliği Projeleri kapsamında dört temel hedefimiz var."
Zirvenin açılış konuşmasını yapan Sivil Havacılık Genel Müdürü Dr. Ali Arıduru, Balkan Havacılık Zirvesi'nin, Türkiye'nin tarihi ve kültürel bağlarının çok güçlü olduğu, Türk nüfusun yoğun olarak yaşadığı bir bölgeye açılım açısından son derece önemli bir toplantı olduğuna dikkat çekerek, "Bugün burada, ülkelerimiz arasında ticari işbirliklerinin artırılmasının zeminini güçlendirmek ve daha da önemlisi bölgesel işbirlikleri ve koordinasyonun sağlanmasıyla standartların daha da yükseleceğine inandığımız havacılık güvenliği ve emniyeti hususlarında işbirliği yapmak üzere ortak bir noktaya ulaşacağımıza inanıyorum" dedi.
Sivil Havacılıkta Bölgesel İşbirliği Projesi çerçevesinde temelini attıkları yedi bölgesel oluşumla, Türkiye'nin bulunduğu coğrafyada lider konuma yükseldiğini söyleyen Sivil Havacılık Genel Müdürü Dr. Ali Arıduru, "Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım'ın sivil havacılığın gelişmesi yönünde ortaya koyduğu büyük irade sonucunda sivil havacılığımız çağ atladı. Sayın Bakanımızın önderliğinde bölgesel oluşumlar ile sivil havacılıkta işbirliği ağları kurduk" şeklinde konuştu.​

Bugüne kadar Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü öncülüğünde KEİ, D-8, TRACECA, AKDENİZ, RSOO, AFCAC ve T-MAG ülkeleriyle bölgesel işbirliği toplantıları düzenlediklerini ve 79 ülke ile çoklu işbirliği anlaşmaları imzaladıklarını hatırlatan Arıduru, "Bölgesel İşbirliği Projemiz çerçevesinde gerçekleştirdiğimiz toplantılara Türk Sivil Havacılık sektörümüz de katılıyor. Bu açıdan büyük önem taşıyor. Sadece politika üretip karar almıyor aynı zamanda sektörümüzün bu ülkelerdeki yatırımlarının önünü açıyoruz. Bu toplantılar aracılığı ile sektörümüz, yurt dışında 13 ülkede 10 milyar dolarlık yatırıma ulaştı" dedi.

Yapılan işbirliklerinin küresel havacılık sistemine yaptığı katkı açısından da son derece önemli olduğunu vurgulayan Arıduru Türkiye'nin bölgesinde diğer ülkelere bu konuda yaptığı liderliğin uluslararası karar yapıcı mekanizmalarda da çok büyük kazanımları beraberinde getirdiğine dikkat çekti. Arıduru, Bölgesel İşbirliği Projelerinin hedeflerini şöyle açıkladı:

"Türkiye olarak, Bölgesel İşbirliği Projeleri kapsamında dört temel hedefimiz var: Bunlardan biri; Türkiye'nin bölgesinde uçak bakım ve eğitim merkezi olma hedefinin gerçekleştirilerek ülke ekonomisine katkı sağlanması. İkincisi; bölgesel işbirlikleriyle, bulunduğumuz coğrafyadaki ülkelerle ilişkilerin geliştirilmesi. Üçüncüsü; Türk sivil havacılık sektöründe yer alan işletmelerin toplantılara katılımı sağlanarak, bu ülkelerdeki yatırım imkanlarının önünün açılması. Ve son olarak, uluslararası arenada üyesi olunan havacılık örgütleri içinde SHGM'nin etkinliğinin ve bölgesel işbirliği oluşumlarının artırılması."

Balkan ülkelerinin pek çoğunun uçak bakım akreditasyonuna sahip olmadığına dikkat çeken Arıduru, "Bu işbirliklerinin sonunda Balkan ülkelerinin uçak bakımları için Türkiye'yi tercih etmesini hedefliyoruz. Yine bu ülkelerin havaalanı, yer hizmetleri gibi sivil havacılığın çeşitli alanlarında ülkemizin tecrübesine ihtiyacı var. Havacılık sektöründeki işletmelerimizin Balkanlarda yapacağı yeni yatırımların bu zirveyle önü açılmış olacak. Balkan ülkeleriyle yapacağımız işbirliği anlaşması, aynı zamanda Türkiye'nin uluslararası örgütler içindeki konumunu güçlendireceğini, özellikle de Avrupa'daki havacılık örgütlerindeki faaliyetlerimize önemli katkılar sağlayacağını düşünüyoruz. Karar alma mekanizmalarına dahil olduğumuz pek çok havacılık organizasyonu var. Buralarda alınacak kararlarda Türkiye'nin isteklerini daha güçlü bir sesle ifade edebileceği bir zemin oluşturulması bakımından da büyük önem taşıyor" şeklinde konuştu.

Dünya havacılığında Türk rüzgârı esiyor…
Türkiye'nin sivil havacılıkta en hızlı büyüyen pazar olduğuna değinen Arıduru, sözlerini şöyle sürdürdü: "Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım'ın sivil havacılığın gelişmesi yönünde ortaya koyduğu büyük irade sonucunda sivil havacılığımız çağ atladı. Son sekiz yıl içinde iç hat noktalarımızın sayısını 25'ten 46'ya yükselttik. Yurt dışında ise doğrudan uçtuğumuz noktaların sayısını ikili hava ulaştırma anlaşmaları çerçevesinde 60'dan 130'a çıkardık. Bugün itibariyle havayolu işletmelerimiz yurt içinde ve yurt dışında toplam 176 noktaya uçuş gerçekleştiriyor. Sekiz yılda uçuş noktalarımızın sayısını iki katına çıkardık. Dünyada uçuş ağını en çok geliştiren ülke olduk. Bölgesel oluşumlarla sivil havacılıkta işbirliği ağları kurduk" dedi.
Türkiye'nin sivil havacılık sektörünün önünü açan projelerle ve bölgede ortaya konulan etkin ve başarılı çalışmalarla sivil havacılıkta iştah kabartan bir ülke olduğunu ifade eden Arıduru, Türkiye'nin Avrupa'da iç pazarı en hızlı büyüyen ülkesi olduğunu, yeni fırsatların da kapıda beklediğini söyledi.​
Ali Arıduru, Türkiye'de faaliyet gösteren ve EASA Part-145 konusunda yetkilendirilmek isteyen hava aracı bakım kuruluşlarının tüm denetlemelerini 2008 yılında EASA adına SHGM'nin gerçekleştirmeye başladığını hatırlattı. Türkiye'nin bugün itibariyle sadece Avusturya, Danimarka, Fransa, Almanya, İrlanda, İtalya, Hollanda, İspanya, İsviçre ve İngiltere'de olan bakım kuruluşlarını yetkilendirme akreditasyonuna sahip olduğunu kaydeden Arıduru, ''Türk havayolu işletmeleri ile yabancı havayolu işletmelerinin Bölgesel İşbirliği Anlaşmaları çerçevesinde bakımlarını burada yaptırmasıyla son iki yılda Türkiye ekonomisine sağlanan katkı 1 milyar dolara ulaştı'' diye konuştu.
Arıduru, Türkiye'nin 2023 yılında 750 uçaklık bir filoya sahip olacağı ve bölgesel işbirliği yapılan ülkelerdeki 2 bin 500 uçaklık filonun 5 bine kadar yükselmesi halinde pazardan alınacak payın ülkeye ekonomik katkısının büyüyeceğini vurguladı.​

-BÖLGESEL İŞBİRLİKLERİNİN KAZANIMLARI-

Bölgesel İşbirliği Projesi kapsamında yapılan çalışmalar sonucunda Türk sivil havacılık kuruluşları, yurt dışı yatırım potansiyellerini değerlendirerek 13 ülkede toplam 10 milyar dolarlık yatırım yaptı. Bu bağlamda bazı Türk şirketlerin gerçekleştirdikleri projeler şöyle:

''Limak liderliğindeki konsorsiyum Kosova'da Priştine Havaalanı YİD ihalesi, Çelebi Hava Servisi tarafından Hindistan'da Mumbai Uluslararası Havaalanı yer hizmetleri projesi, Yeni Delhi Uluslararası Havaalanı yer hizmetleri projesi, Yeni Delhi Havaalanı Kargo Hava Antrepo İşletmeciliği projesi, Macaristan Budapeşte Havaalanında yer hizmetleri, Belçika Charleroi-Brüksel Sud Uluslararası Havaalanında yer hizmetleri ve Polonya Varşova Havaalanında yer hizmetleri, TAV tarafından Yeni Tiflis Uluslararası Havaalanı Projesi, Yeni Batum Uluslararası Havaalanı Projesi, Mısır'da Kahire Uluslararası Terminali TB3 Projesi, Katar'da Yeni Doha Uluslararası Havaalanı Yolcu Terminali Projesi, Tunus'ta Yeni Enfidha Uluslararası Havaalanı Projesi, Tunus'ta Tripoli Uluslararası Havaalanı ve Terminal Binaları Projesi, Libya'da Sabha Uluslararası Havaalanı Projesi ve Makedonya'da Skopje, Ohrid ve Shtip Havaalanları Projesi, Letonya hava yolu şirketi Air Baltic ile Riga Uluslararası Havalimanı;nın yeni terminal binası yapımı ve işletmesi için iyi niyet sözleşmesi."

SHGM bölgesel işbirliği toplantıları ile yakaladığı fırtsatları eş zamanlı olarak uluslararası örgütler içerisindeki çalışmalara yansıtarak önemli başarılar elde etti. Sivil havacılıkla ilgili üst düzey kararların alındığı ve politikaların üretildiği uluslararası örgütlerin karar alma mekanizmalarına dahil oldu.

SHGM, Ortak Havacılık Otoriteleri (JAA) Eğitim Organizasyonu Yönetim Kurulu üyeliği, Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı (EUROCONTROL) Geçici Konsey Komite üyeliği, EUROCONTROL Yol Ücretleri Genişletilmiş Komite Başkanlığı ve Avrupa Sivil Havacılık Konferansı (ECAC) Koordinasyon Kurulu üyeliğine seçildi. 44 üyesi bulunan ECAC, ilk kez AB dışındaki bir ülkenin Sivil Havacılık Genel Müdürü'nü yönetim kademesine seçti ve ECAC Koordinasyon Kurulunda Eğitimden Sorumlu Başkanlığa getirildi. Ayrıca Ali Arıduru, Ağustos ayında Avrupa'nın en önemli havacılık örgütlerinden biri olan EUROCONTROL'ün Başkan Yardımcılığına seçildi.
 
Üst