Merhaba, aşağıdaki program, üslü sayının değerini hesaplar ve ekranda gösterir. Kodların işlevlerini anlatmaya çalıştım. Derleyici ile çalışmayı bildiğinizi varsayacağım. Umarım bu ders, bilmeyenler için öğretici, bilenler için pekiştirici olmuştur.
Öncelikle bir I/O (girdi/çıktı) kütüphanesi olan iostream'i programımıza ekleyelim. Bu kütüphane sayesinde iki adet değişkeni (üs ve taban) klavyeden isteyeceğiz ve ekrandan bazı mesajlar göstereceğiz. Programa eklemek için aşağıdaki kodu kullanıyoruz.
Kod:
#include <iostream>
Bu kodun hemen altına, kütüphanedeki verilerin saklanması için using namespace std; yazıyoruz. Yani programımız şimdi aşağıdaki gibi olması lazım:
Kod:
#include <iostream>
using namespace std;
Ve sonra ana fonksiyonumuz olan int main() ifadesini giriyoruz. Bu koddan sonra { ve } operatörlerinin arasına aşağıdaki kodları yazıyoruz. Kodların yanlarına açıklamalarını yazdım.
Kod:
double us, taban; // us ve taban adlı iki değişken deklare ediyoruz.
cout << "Sayinin ussunu girin: "; // Kullanıcıdan sayının üssünü girmesini istiyoruz.
cin >> us; // Klavyeden girilen değeri us değişkenine atıyoruz.
cout << "Tabani girin: "; // Kullanıcıdan tabanı girmesini istiyoruz.
cin >> taban; // Klavyeden girilen değeri taban değişkenine atıyoruz.
int b = taban; // Asıl mesele buradan başlıyor, burada b değişkenine tabanın değerini atıyoruz.
for (int a = 1; a < us; a++)
b = taban * b;
// Yukarıda bir döngümüz var, üslü sayıyı hesaplamak için ben bu döngüyü kullanıyorum.
// Döngüde kısaca şu ifade ediliyor; a değişkeni us'ten küçükse a'yı bir arttır ve...
// ...b değişkenine taban ile son çarpımın çarpımını (taban * b) ata.
cout << "nSonuc: " << b << "n"; // Döngü bitti ve sonucu ekranda gösteriyoruz.
system("pause"); // Bu kod bir tuşa basmadan programın kapanmasını önlüyor.
return 0; // 0 döndürür.
Böylece programımızı tamamlıyoruz. Burada anlaşılması gereken şey for döngüsü... Niçin döngü kullanıyoruz, buna gelelim. taban * taban * taban diyerek de tabanın küpünü buluyoruz ama önemli olan, üssün kaç olduğunu kullanıcının girmesi. Bu döngü sayesinde, diyelim ki kullanıcı üs için 5 girmiş olsun, taban * taban * taban * taban * taban işleminin sonucunu bulmuş oluyoruz. Döngüler her zaman işlemi kolaylaştırır.
Program, derlendikten sonra aşağıdaki çıktıyı verecektir:
Kod:
Sayinin ussunu girin: 6
Tabani girin: 5
Sonuc: 15625
Devam etmek için bir tuşa basın . . .
Unutmayın, programa çok büyük sayılar yazarsanız, sonucun bit değerinden dolayı başka bir cevap verebilir.
Tabii ki; bu sadece bir örnek. Siz farklı döngüler kullanabilirsiniz.
Öncelikle bir I/O (girdi/çıktı) kütüphanesi olan iostream'i programımıza ekleyelim. Bu kütüphane sayesinde iki adet değişkeni (üs ve taban) klavyeden isteyeceğiz ve ekrandan bazı mesajlar göstereceğiz. Programa eklemek için aşağıdaki kodu kullanıyoruz.
Kod:
#include <iostream>
Bu kodun hemen altına, kütüphanedeki verilerin saklanması için using namespace std; yazıyoruz. Yani programımız şimdi aşağıdaki gibi olması lazım:
Kod:
#include <iostream>
using namespace std;
Ve sonra ana fonksiyonumuz olan int main() ifadesini giriyoruz. Bu koddan sonra { ve } operatörlerinin arasına aşağıdaki kodları yazıyoruz. Kodların yanlarına açıklamalarını yazdım.
Kod:
double us, taban; // us ve taban adlı iki değişken deklare ediyoruz.
cout << "Sayinin ussunu girin: "; // Kullanıcıdan sayının üssünü girmesini istiyoruz.
cin >> us; // Klavyeden girilen değeri us değişkenine atıyoruz.
cout << "Tabani girin: "; // Kullanıcıdan tabanı girmesini istiyoruz.
cin >> taban; // Klavyeden girilen değeri taban değişkenine atıyoruz.
int b = taban; // Asıl mesele buradan başlıyor, burada b değişkenine tabanın değerini atıyoruz.
for (int a = 1; a < us; a++)
b = taban * b;
// Yukarıda bir döngümüz var, üslü sayıyı hesaplamak için ben bu döngüyü kullanıyorum.
// Döngüde kısaca şu ifade ediliyor; a değişkeni us'ten küçükse a'yı bir arttır ve...
// ...b değişkenine taban ile son çarpımın çarpımını (taban * b) ata.
cout << "nSonuc: " << b << "n"; // Döngü bitti ve sonucu ekranda gösteriyoruz.
system("pause"); // Bu kod bir tuşa basmadan programın kapanmasını önlüyor.
return 0; // 0 döndürür.
Böylece programımızı tamamlıyoruz. Burada anlaşılması gereken şey for döngüsü... Niçin döngü kullanıyoruz, buna gelelim. taban * taban * taban diyerek de tabanın küpünü buluyoruz ama önemli olan, üssün kaç olduğunu kullanıcının girmesi. Bu döngü sayesinde, diyelim ki kullanıcı üs için 5 girmiş olsun, taban * taban * taban * taban * taban işleminin sonucunu bulmuş oluyoruz. Döngüler her zaman işlemi kolaylaştırır.
Program, derlendikten sonra aşağıdaki çıktıyı verecektir:
Kod:
Sayinin ussunu girin: 6
Tabani girin: 5
Sonuc: 15625
Devam etmek için bir tuşa basın . . .
Unutmayın, programa çok büyük sayılar yazarsanız, sonucun bit değerinden dolayı başka bir cevap verebilir.
Tabii ki; bu sadece bir örnek. Siz farklı döngüler kullanabilirsiniz.