Neler yeni
Türkiye'nin En Güncel Forum Sitesi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

Diyetler Hep Bir Kibrit Kutusu Peynir Diye Başlar!

Satürn

Emektar Yönetici
  • Üyelik Tarihi
    9 Şub 2015
  • Mesajlar
    41,441
  • MFC Puanı
    21,644
  • MFC Seviyesi

Peynir bilesimindeki biyolojik değeri yüksek protein ile günlük diyette yer alması gereken bir protein kaynağıdır. Yerken kalsiyum da alınır ama fazla alınan proteinlerin kalsiyum emilimini engellediğini de unutmamak gerekir...

Peynirde; su kazein yağ ve kalsiyum fosfat bulunur. Genel olarak peynirler tam yağlı yarı yağlı ve yağsız olmak üzere sınıflandırılır. Ayrıca krema ilave edilerek elde edilen çok yağlı peynirler de vardır. Peyniri vitamin yönünden önemli yapan bilesimindeki B grubu vitaminlerdir. Bunlar suda çözünen vitaminlerdir. Beyaz peynir B2 B6 ve B12 vitaminleri için kaynak sayılabilecek nitelikte bir süt ürünüdür. Peynirlerin saklanmaları için genel olarak 6-8 derecelik sıcaklıklarda tutulmaları gerekir.

Günlük kalsiyum ihtiyacı

Peynir de süt gibi iyi bir kalsiyum kaynağıdır. Protein açısından zengindir. Kalbin düzenli atması kan pıhtılaşma sisteminin düzenli işlemesi sinirlerin sağlıklı çalışması ve kasların düzgün fonskiyon görmesi de kalsiyumun yardımıyla olur. Güçlü kemik ve diş oluşumu ve korunması kalsiyumun en önemli görevidir. Her yaş grubu için gerekli olan kalsiyum ihtiyacının karşılanması için günde en az 2-3 porsiyon süt ürünü (1-2 bardak süt veya yoğurt veya 50 gr kadar peynir gibi) ile bir o kadar da kalsiyum içeren sebze yenmesi gerekir.

Kalsiyum ihtiyacının arttığı durumlar

Çocukların hamile emziren ve menopoz dönemindeki kadınların kalsiyum ihtiyacı artar. Bundan dolayıdır ki kişilerin günlük kalsiyum gereksinimini göz önünde bulundurarak bir beslenme düzeni uygulanmalıdır. Tatlı yedikten sonra sütayran içmek ve peynir yemek bu yiyeceklerin glisemik indeksini düşürüp daha yavaş kana karışmalarını sağlayarak insülin hormonu üzerindeki olumlu etkilerinin yanında ağızdaki asit miktarını azaltarak şekerlerin dişlerinize olan zararlı etkilerini önler.

Yağ oranına dikkat edin

Peynir tüketirken öncelikle yağ oranına dikkat etmelisiniz. Yağ peynire o zengin dokusunu ve harika tadını verir fakat aynı zamanda kalori ve kolesterolünü de artırır. Çoğu peynir çeşidi doymuş yağ ve sodyum açısından zengin olabilir. Az yağlı sütten yapılan taze peynirler çok daha az yağlıdır.

Fazla alınan protein kalsiyum emilimini engeller

Peynir günlük diyette yer alması gereken bir protein kaynağıdır. Normal durumdaki yetişkinlerin günlük protein ihtiyacı kilo başına erkekler için 0.95 gr. kadınlar için de 0.87 gramdır. Bu miktarın yaklaşık yarısının hayvansal protein kaynaklarından karşılanması gereklidir. Çünkü bitkisel protein kaynakları tüm esansiyel aminoasitleri içermezler. Peynir protein kaynağıdır yenildiğinde kalsiyum da alınır ama fazla alınan proteinlerin kalsiyum emilimini engellediğini de unutmamak ve besinleri dengeli tüketmek gerekir. Kalsiyum ihtiyacının bir kısmının lahana ve brokoli gibi bitkilerden sağlanması bu açıdan önem taşır.

Migren laktoz intoleransı ve alerji

Bazı peynirler hassasiyeti olan kişilerde migrenleri veya alerjik tepkileri tetikleyebilir. Özelikle migren şikayeti olanların yıllanmış peynirleri tüketmemeleri istenir. Laktoz intoleransı olan kişiler süt ile yapılmasına rağmen peynir tüketebilirler çünkü peynirin yapımında kullanılan enzimler ve bakteriler aynı zamanda sütteki laktozun da bir kısmını parçalarlar olgunlaştırılan peynirde laktoz yok denecek kadar azdır.

Kalp-damar ve tansiyon problemine dikkat

Tam yağlı beyaz peynir ve tam yağlı kaşar peyniri yaklaşık yüzde 20-30 oranında süt yağı içerir; bu nedenle kalp-damar problemi olmayan ve özellikle büyüme çağındaki bireylerin günlük diyetlerinde yer alması gereklidir. Yağlı krem peynir kalori ve yağ açısından sert peynirlere benzer ancak daha az kalsiyum barındırır. Kalp hastalığı böbrek hastalığı veya yüksek tansiyonu olan hastaların da tükettikleri peynir miktarına ve cinsine dikkat etmeleri gerekir. Kilo veya kolesterol sorunu yaşayanlar az yağlı peynir tercih etmeli. Yağsız beyaz peynir veya lor en az kalori ve yağa sahip olduğundan riskli gruptakiler için tercih olabilir. Su oranı yüksek yağı az sürme peynirler de iyi bir seçenektir. Tansiyon sikayeti olanların peynirleri suda bekleterek tuz oranını azaltması daha sağlıklıdır.


Şamdan Plus/Banu Kazanç
 
Üst Alt