• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Perspektif: Batı düşüncesini değiştiren büyük yenilik

DarkWoman

MFC Üyesi
Üyelik Tarihi
27 Kas 2019
Konular
5,318
Mesajlar
11,488
MFC Puanı
66,370

Rönesans’ın batı düşüncesine kazandırdığı en büyük yenilik, resim sanatında kullanılmaya başlanan perspektif tekniğidir. Floransalı bir mühendis olan ve “Brunelleschi” olarak anılan Filippo Di Ser Brunellesco tarafından keşfedilen ve Leon Batista Alberti tarafından geliştirilen perspektif, sadece resim sanatıyla sınırlı kalmamış, batı düşüncesini kökten değiştirecek bir yenilik halini almıştır.



perspektif


Perspektif: Batı düşüncesini değiştiren büyük yenilik

Rönesans ve Reform ile birlikte olaylara olan bakış açısı değişmiş, insanın düşünce yapısı radikal bir değişim göstermiştir. İnsan, gözünü varlığını kavrayamadığı Mutlak Tin’den, somut şeylere kaydırmış ve bakışı yukarıdan aşağıya kaymıştır.

Orta çağ, nicel güzellik anlayışı ile kendi geliştirmiş olduğu oran tanımının bağdaşmadığını fark etmiştir fakat XIII. yüzyılın skolastik felsefesi bu sorunla da yüzleşmiş; güçlü bir Yeni-Platonculuk etkisi içeren ışık öğretisini farklı kaynaklardan almış, fiziksel-estetik kozmolojisi ile biçim ontolojisi çizgisi içinde geliştirmiştir.

Rastlantısal olmayan bu yeni bakış açıları dönem içerisinde optik ile ışık fiziği alanına yönelik ilginin artmasıyla ortaya çıkmıştır. Konu hakkında büyük bir uzmanlık bilgisine sahip olan İbnül-Heysem’in De Aspectibus ve Perspectiva adlı eserlerinde geçen ışık üzerine olan bilimsel düşüncelerden yararlanılmıştır.

Rönesans’ta ortaya çıkan perspektif yasaları ile birlikte, bilimin yeryüzündeki nesnelere yönelmesi ve gönül gözüyle gören insanın bakışı yerini modern insanın hayatı tüm gerçekliği ile gözler önüne seren görsel bakışına bırakmıştır.

Perspektif ve camera obscura

Perspektifin ortaya çıkmasında büyük rol oynadığı Camera Obscura 18. yüzyılda gerçeklik aracı olarak görülmekteydi ve imaj üretim teknolojisinin detaya inmesini sağlamıştı. Fotoğraf filmi dışında çağdaş fotoğraf kamerasında görülen tüm elemanlara sahip olan Camera Obscura, yansıyan görüntünün doğru bir perspektifle çizilmesini sağlamıştır.

Bu teknik sanatta çizgisel perspektifi ortaya çıkararak yeni bir anlayış getirmiştir. Gelişen perspektif teknikleriyle birlikte her eser bakan kişinin görüş açısına göre düzenlenmiştir. Bu şekilde göz, görünen nesneler dünyasının merkezi haline gelmiştir.


Görsel sanatlarda perspektif kullanan sanatçılar artık izleyicilerin bilincini kendi bilinçleriyle aynı yöne yönlendirmeye ve yapıtların olası tek doğru biçimde görülmesini sağlamaya çalışarak; izleyicinin yapıtı yorumlama aşamasında öznel argümanlarını ortadan kaldırmasına neden olmuştur. Bu yöntemle sanatçı ürününün kurguladığı formda tüketilebilmesi için perspektifi kullanmakta ve izleyici ürün karşısında nesne durumuna düşmektedir.
 
Üst