• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Son Paylaştığımız Konular ve Konularımızın Kaynakları

Üyelik Tarihi
30 Kas 2012
Konular
12,578
Mesajlar
16,017
MFC Puanı
2,330
KELÂM İLMİ VE İSLÂM AKAİDİ
GİRİŞ
AKAİD-KELAM TARİHÇESİ, TAFTAZANİ VE “ŞERHܒL-AKAİD”
1- KELÂMIN DOĞUŞU
Mutezile Kelâmı
Felsefî Kelâm-Kelâmı Felsefe
2- MATURİDİLIK
Ebu Hanife'nin Eserleri
Bir Hanefî Ve Maturidî Kelâmı Var Mıdır?
El-Fıkhu'l-Ekber Ve Şerhleri
Maturidîliğe Dair Yazılan Eserler
Bir Maturidî Kelâmı Var Mıdır?
3- MATURİDÎLİKLE EŞ'ARÎLİK ARASINDAKİ FARKLAR
İhtilaflı Meselelerin Sayısı
a) Te'lif Ve Tevfikten Yana Olanlar
b) Telif Ve Tevfikten Yana Olmayanlar
Kelâmın Akîde Meydana Getirme Özelliği
4- NECMÜDDİN ÖMER NESEFÎ VE “METNU'L-AKÂİD”
5- SA'DÜDDİN TAFTAZÂNÎ VE “ŞERHUL-AKÂİD”
Kelâma Dair Eserleri
Şerhu'l-Akâid'in Baskıları
Şerhu'l-Akâid'in Haşiyeleri
Şerhu'l-Akâid'in Tesirleri
Şerhu'l-Akâid'in Türkçe Tercümeleri
Şerhu'l-Akâid'in Muhtevası
Şerhu'l-Akâid Tam Bir Sünnî Akîde Kitabı Sayılabilir mi?
Taftazânî'nin, Sünnî Olmayan İslâm Mezheplerine Karşı Aldığı Tavır
Taftazânî'nin Ortada Ve Askıda Bıraktığı Meseleler
6- ŞERHU'L-AKÂİDİN TENKİDİ
Şerhu'l-Akâid'deki Hadisler




[1] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 5-10.
[2] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 11-13.
[3] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları:13-15.
[4] İzmirli İsmail Hakkı, Yeni ilm-i kelâm, I, 88. (ist. 1339/1920)
[5] Sonraki kelâmcılar kudemanm eserlerinden çok îbn Sina'nın el-îşarat ve't-tenbih (Kahire, 1323/1905, el-Muhassal'm zeylinde), e§-Şifa (Bu*lak, 1960, ilahiyat kısmı), en~Necât (Kahire, 1938) gibi eserlerine da*yanmışlar, eski kelâmcılardan çok filozoflardan faydalanmışlardır.
[6] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 15-19.
[7] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 20.
[8] Müsnedu EM Hani/e, isimli İmam-ı Azam'ı msbet edilen bir hadis kıta bı daha vardır. Bu da basılmıştır. Fakat içinde çok az hadis mevcuttur.
[9] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 21.
[10] Nesil dergisi, Sayı: 3, s. 45 (1978). Bağdadî de UsûIu'd-din'de Ebu m-nife'yi kelâmcı gösterir .Fakat ona göre ilk kelâma Hz. Ali'dir.
[11] İzmirli İsmail Hakkı, Yeni ilm-i kelâm, I, 105, 170.
[12] Taşköprîzâde, Mevzuatu'l-ulûm, I, 597
[13] İzmirli İsmail Hakkı, Yeni ilm-i kelâm, I, 77.
[14] Taşköprîzâde, I, 600. Fıkhu'l-ekber'de “Kur'an mahluk değildir” de*nildiğine göre ya bu rivayet veya kitab Ebu Hanife'ye ait değildir.
[15] Taşköprîzâde, a.g.e, I, 599, 600.
[16] Molla Hüsrev, Dureru’l-hükkâm fî şerhi Gureri'l-ahkâm,l323 (İst. 1317/1899).
[17] Ali Karî, Şerhu'l-Fıkhı'l-ekber, s. 2 (Mısır, 1323/1905).
[18] Taşköprîzâde, Mevzuatu'l-ulûm, I, 615.
[19] Taşköprîzâde, a.g.e, I, 597.
[20] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları:21-26.
[21] Kâtip Çelebi, Keşfu'z-zünûn, 11, 1287.
[22] Ta'arruf, Fıkhu'l-ekber'le birlikte tarafımızdan tercüme edilerek neş*redilmiştir. Dergâh yayınları, İst. 1979.
[23] Ebu Muîn, Tabsiretu'l-edüle, Tancî, a.g. makale, 11, 12. Kelâbâzî'nin Ta'arruf isimli mühim eserin tercümesinin önsözünde, Maturidî akaidi İle, daha doğrusu Fikhu'l-ekber ile ilk sûfîlerin akideleri arasındaki benzerliğe temas etmiştik, bk. Doğuş devrinde tasavvuf, (Ta'arruf ter*cümesi, İst. 1979. s. 34). Aslında ilk sûfîlerle Maturidîler arasında var olan akîde yakınlığı ve benzerliği, ilk sûfîlerin Hanefî veya Maturidî olduklarından değil, ilk sûfîlerin de, Hanefî ve Maturidîlerin de Selef mezhebine yakın oluşlarından ileri gelmektedir. Meseleye bu açıdan bakıldığı zaman ilk sûfîlerle ilk Eş'arîler arasında da akâid konuların*da önemli sayılabilecek bir fark göze çarpmamaktadır.
[24] Kâtip Çelebi, II, 1287. Ebu'l-Müntehâ'nm Fıkhu'l-ekber şerhi de basıl*mıştır (İst. 1309/1891).
[25] Kâtip Celebi, aynı yer. Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 26-29.
[26] Bk. Fethullah Huleyf, Kitabu't-tevhid önsözü, s. 6, (İst. 1979).
[27] Maturidi'nin mezarı, Cakardiza'dadır. Cakardiza Semerkand'm bir mahallesidir. Muhammed b. Ebu Vefa Kııreşî, el-Cevahiru'l-muzîe fî tabakâti'Hanefiye'de bu kabristan hakkında der ki: Cakardiza'da 'Türbe-tu'1-Muhammedîn adı verilen bir mezarlık vardır. îsmi Muhammed olan 400'den fazla âlim burada gömülüdür. Bunlardan herbiri eser yaz*mış, fetva vermiş ve çok sayıda talebe yetiştirmiştir.
[28] Bu konuda bk. Uzunçarşüı İsmail Hakkı, Osmanlı devletinde ilmiye teşkilatı, 24, 25, 26. (Ankara, 1965). Türk kelâmcıları için bk. Aynî M. Ali, Î.F.M. 1932, sayı 23.
[29] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 29-34.
[30] İzmirli, Yeni ilm-i kelâm, II, 107, 108.
[31] Beyazî, İşaratu'l-meTâm, 23.
[32] Fethullah Huleyf, Kitabu't-tevhid önsözü, 5.
[33] Bk. Tancî a.g. makale; Fethullah Huleyf, Kitabu't-tevhid Önsözü, 9.
[34] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 34-39.
[35] Maturidîlik ile Eş'arîlik arasındaki farkları ve ihtilaflı meseleleri tesbit için eskiden beri çalışmalar yapılmış ve muhtelif eserler yazılmış*tır. Bunlardan bazıları şunlardır: Şeyhzâde, Nazmu'l-ferâid.(İst. 1288/1871); Ebu Uzbe,el-Ravzu'l-behİyye jîmâ beyne'l-Eş'ariyye ve'î-Maturidîyye (Haydarabad, 1322/1904); Halid Ziyaeddin, es-Simtu'l-abkerî jî şerhi ikdi'l-cevheri ji'l-fark beyne kesbeyi'l-Maturidî ve'î-Eş'arî (îst. 1305/1887); Beyazı, İşâratu'l-merâm, s.53-56, (Mısır, 1949); Tacuddîn Sübkî, Kaside ji'l-hilaf beyne'UEş'ariyye ve'l-Maturidîyye (Zebidî, İthafu's-sade, II, 8-10); Zebidî, îthafu's-sade (îhya, şerhi, Mı*sır, 1199/1776); Abdullah b. Osman b. Musa, Hİlafiyatu'l-hükemâ maa'l-mütekellimin ve hilafiyâtu'l-Eş'arîyye maa'l-Maturidîye; Ahmed Asım, Mevhu'l-meâli /t şerhi'l-Emâlî (İst. 1304/1886); Hadimi, Tarikat-t Mu*hammediye şerhi.
[36] Bk. Beyazı, s. 56.
[37] Şeyhzâde, s. 42.
[38] Gazali, el-îktisad, s. 97 (Mısır, 1962).
[39] Taftazânî, Şerhu'l-Makûsid, II, 261.
[40] İzmirli, Yeni ilm-i kelâm, I, 89.
[41] İzmirli, a.g.e, I, 81, 108.
[42] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 40-51.
[43] Bk. Zebidî, îthâju's-sade, II, 8.
[44] Beyazı, s. 56.
[45] Merhu'l-meâlî, s. 18
[46] Zebidî, II, 9.
[47] Seyyid Bey, üsûl-ı fıkıh dersleri, II, 7, (îst. 1330/1911).
[48] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 51-52.
[49] Mustafa Sabri, Mevktfu'l-akl, î, 403, 413, 418, 419 (Mısır, 1950).
[50] . Abduh'tm Maturidî akaidinin tesirinde kaldığı konusunda bk; Fethullah Huleyf, Kitabu't-tevhid'in Önsözü, s. 10.
[51] Şeyhzâde, s. 46.
[52] Gazalî, el-îktisat ji'l-iiikad, s. 88 (Mısır, 1962).
[53] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 52-56.
[54] İzmirli, Yeni ilm-i kelâm, I, 102.
[55] İzmirli, İsmail Hakkı, Daru'l-jünûn İlahiyat Fakültesi Mecmuası, sa*yı: IX, s. 15.
[56] İzmirli, Yeni ilm-i kelâm, I, 184.
[57] Abdulkahir Bağdadî, el-Fark beyne'l-fırak, s. 330.
[58] Abdulkahir Bağdadî, a.g.e., s. 329.
[59] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 56-59.
[60] Wencinck, A. J.”Nesefî” maddesi, islâm Ansiklopedisi.
[61] Mehmet Alı Aynî ve Bekir Topaloğlu Mctnu'l-akâid'e bir çok şerh ya*zılmış olduğunu söylerler, ama örnek vermezler. Bk. Huccetu'l-îslâm İmam Gazali, s. 102 (İst. 1327) Nesil. 1979, sayı, 8. Bağdatlı İsmail Hak*kı Paşa da aynı şeyi söyler. Hediyyetu 'I arif in, I, 783. Bu durum, Taftazânî şerhine yazılan şerhlerin, Akâidu'n-Nesefî'ye aitmiş gibi görül*mesinden ileri gelmiş olabilir.
[62] Metnu'l-akâid müellifi Nesefi'nin hayatı ve eserleri için bk. Bağdatlı İsmail Paşa, Hediyyetul-ârifîn, I, 783; Brockelman GAL. I, 427; Suppl,I, 758; Keşfuz'zunûn, I, 1145; E. Serkis, Mu'cemu'l-matbuât, 1854; Kah-hale, Mu'cemu'l-müellifîn, VII. 305.
[63] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 60-61.
[64] Mehmed Ali Aynî, İlahiyat Fakültesi Mecmuası, Sayı X, s. 52, 53.
[65] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 62-63.
[66] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 64.
[67] îbn Arabi'nin Fusûs'unu red içia yazılan Fazihatu’l- mülhidir,î'nin değil, Taftazani’nin Alâeddin Buhari’nindir.
[68] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 64-65.
[69] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 65-66.
[70] Bekir Topaloğlu, Maturidîye akaidi i. 10 (Ank. 1979).
[71] Fethullah Huleyf, Kitabu't-tevhid önsözü, s. 9.
[72] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 66-68.
[73] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 68-69.
[74] Bk. Şerhu'l-akâid, s. 165.
[75] Bekir Topaloğlu, Maturidîye akaidi, 10 (Ank. 1979).
[76] Bekir Topaloğlu, Nesil Dergisi, sayı: VIII, 52, 1969.
[77] W. Montgomery Watt, îslâmî tetkikler (Ank. 1968).
[78] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları:70-74.
[79] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 74.
[80] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 74-77.
[81] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 77-78.
[82] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 79-84.
[83] Bu hadis üzerindeki tartışmalar İçin bk. Aclunî, n, 94.
[84] İzmirli, Yeni ilm-i kelâm, I, 31.
[85] Gazalî'nin küfürle iman arasındaki sınırı tesbit etmek ve müsamaha anlayışını hakim kılmak için yazdığı Faysalu't-tefrika,.. ismindeki küçük fakat kıymetli eserini İslâm'da müsamaha ismiyle tercüme etrniştik (îst, 1972).
[86] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 84-87.
[87] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 87.
 
Üyelik Tarihi
20 Ara 2012
Konular
2,401
Mesajlar
10,146
MFC Puanı
2,700
Allah Razı Olsun ,Paylasım Icın Tesekkurler.
 

RebeLLiouS

Onursal Üye
Üyelik Tarihi
9 Tem 2013
Konular
4,783
Mesajlar
25,880
MFC Puanı
17,280
Paylasım için Tesekkurler...
 
Üst