• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Sürrealist Fim Arşivi

Üyelik Tarihi
4 May 2016
Konular
52
Mesajlar
588
MFC Puanı
2,310
Sürrealist film ile ilgilenenler için; hem izlediğim hemde izlemek üzere arşivimde duran filmleri paylaşmak istedim.


Entr'acte (1924)

g2JnyZ.jpg


Yönetmen: René Clair
Tür: Kısa Metraj
Vizyon Tarihi: 1924
Süre: 22 dakika
Senaryo: Francis Picabia, René Clair

René Clair’den deneysel ve avangard bir yapıt. Yapımcılığı Fransız bale topluluğu “Les Ballets Suis” tarafından üstlenilen filmde topluluk üyeleri yıldız dansçıları Borlin’in yasını tutmaktadır. Aşırı derecede gerçeküstü ve absürd olan film, bir deve tarafından çekilen cenaze arabası ve tabutunun içinde son bir gösteriye kalkışan ölü gibi görüntüler sunar. Jenerikte adı anılmayan Eric Satie filmin müziklerini yapmıştı ve filmin sonlarına doğru perdede görünmekteydi. Clair’in 1924 tarihli çalışması, ıslık ve yuhalamalarla olduğu kadar alkışlarla da karşılandı; seyirciyi öfkelendirmeyi amaç edinen dadacı felsefe bir kez daha başarıyla temsil edilmişti.


-

La coquille et le clergyman (Deniz Kabuğu ve Rahip) (1928)

Er4b39.jpg



Yönetmen :Germaine Dulac
Tür: Kısa Metraj
Vizyon Tarihi: 1928
Süre:41 dakika
Senaryo: Antonin Artaud, Germaine Dulac

Fransız avangart sinemasının en önemli yönetmenlerinden (ve zamanının önde gelen feministlerinden) biri olan Germaine Dulac'ın, her ne kadar kendisince tam zıddı olduğu söylense de, birçoğunca sürrealist sinemanın ilk filmi kabul edilen La Coquille et le Clergyman’in senaryosu da sürrealizmin kurucularından antonin artaud'ya ait.


-

Bir Endülüs Köpeği (1929)

And7r7.jpg


Yönetmen: Luis Buñuel
Senaristler: Salvador Dalí, Luis Buñuel
Tür: Kısa metraj

Bir Endülüs Köpeği, Fransızca orijinal ismi Un Chien Andalou olan (İngilizce: An Andalusian Dog) 16 dakikalık sürrealist filmdir. Deneysel sinemanın ilk örneği kabul edilmektedir.

Ünlü İspanyol ressam Salvador Dali ve İspanyol yazar ve film yönetmeni Luis Buñuel'in gördükleri bazı rüyaları birbirlerine anlatmaları filme esin kaynağı olmuştur. 1928 yılında Fransa'da Luis Buñuel ve Salvador Dali tarafından hazırlanmış ve 1929 yılında Paris'te çekilmiştir.


-

Anemic Cinema veya Anémic Cinéma (1926)

r6ojZ1.jpg



Yönetmen: Marcel Duchamp
Ülke: Fransa
Tür: Kısa Metraj

Anemic Cinema veya Anémic Cinéma (1926), Marcel Duchamp tarafından yapılmış bir Dadaist, sürrealist ya da deneysel bir filmdir. Film, Duchamp'ın Rotoreliefs adında hareketli çizimlerini döndürmeyi tasvir ediyor. Duchamp, filmi alter egosu Rostre Sélavy ismi ile imzalamıştır.


-

L'âge d'or (Altın Çağ) (1930)

kGyBd7.jpg


Yönetmen:Luis Buñuel
Vizyon Tarihi: 1930
Süre:60 dakika
Senaryo:Luis Buñuel, Salvador Dalí, Marquis de Sade

Luis Buñuel’in senaryo çalışmasına sürrealist dostu Salvador Dalí’nin yaptığı katkılarla oluşan bu film, Buñuel’in elli yıl boyunca çekeceği tüm filmlerde kendini duyumsatır. Düşlerin kullanımı, filmin içine yerleştirilen zeka ürünü gerçeküstücü sahneler , bu filmden sonra Buñuel sinemasının temel özellikleri olacaktır.
[/COLOR]
 
Üyelik Tarihi
4 May 2016
Konular
52
Mesajlar
588
MFC Puanı
2,310

Le sang d'un poète (Şairin Kanı) (1930)


ZMPko0.jpg



Yönetmen: Jean Cocteau
Senarist: Jean Cocteau
Süre: 55 dk.

Jean Cocteau'nun senaryosunu yazıp yönettiği bu deneysel film, birinci ve ikinci Dünya Savaşları arasında kalan dönemde, özellikle de Fransa'da filizlenen öncü sinema'nın (avangart sinema) en belirgin örneklerinden biridir ve bu anlamda tarihi bir önemi vardır. "Bir Şairin Kanı" aynı zamanda yönetmenin "Orpheus Üçlemesi" (Orphic Trilogy) adı verilen bir dizi filminin de ilkidir.

Orfe efsanesinden ve Jean Cocteau'nun kendi hayatından izler taşıyan "Bir Şairin Kanı" kamaşık ve rüyayı andıran bir yapıya sahiptir. Yönetmenliğinin yanı sıra bir şair, romancı, oyun yazarı ve ressam olan Jean Cocteau, şiirde kelimelerle yapılan sanatın sinemada da görüntüler aracılığı ile yaratılabileceğine, sinemanın teknik altyapı olarak buna çok uygun olduğunu söylüyordu.

Alışılageldik bir öykü akışı bulunmayan film seyirciyi sürekli şaşırtan sürrealist imgelerle dolu dört ana bölüme ayrılmıştır. Cocteau başrol oyuncusunu görsel metafor ve simgelerle dolu gerçeküstü düşsel bir yolculuğa çıkartır.


-

Rose Hobart (1936)

g2J8J2.jpg


Yönetmen: Joseph Cornell
Yapım yılı: 1936

Joseph Cornell tarafından East of Borneo (1931) filminin yeniden kesilip editlenmesinden yapılmış 19 dakikalık olan, Amerika’nın en meşhur sürrealist kısa filmlerinden biridir. 2001 yılından itibaren Amerikan ulusal film arşivinde saklanmaktadır.


-

Meshes of the Afternoon (1943)

ZMyNBA.jpg


Yönetmen: Maya Deren, Alexander Hammid
Tür: Kısa Metraj
Vizyon Tarihi: 1943
Süre:14 dakika
Senaryo: Maya Deren

Meshes, Amerikan avangardının özel bir hikaye anlatma türünden; bir figürün sürekli değişen düşsel mekanlar boyunca gerçeküstücü yolculuğu. Kendi fantezilerinden yola çıkan ve çekimleri kendi evinde yapan Deren, sezgileriyle filme kalıcı tınısını veren bir sıçrama yapar. Deren’in Los Angeles’ı, ürkütücü ve tehdit dolu havası bir yana, mimarisi ve iç mekan tasarımıyla bile bu mitik-şiirsel atağın atmosferinin, kara filmin öncüsü sayılmasına yeter.

Bu film, kimlik bölünmesi yaşayan, görüntülerin aldattığı ve farklı gerçeklikler arasında gidip gelen bir kadının yaşadığı gotik kopuşu, tüm önemsiz ayrıntıların (oturma odasının merdivenindeki eğimden, mutfak masasının üstündeki ekmek bıçağına kadar) abartıldığı evin aydınlık mekanlarına unutulmaz bir biçimde bağlayan ilk çalışmalardan biri. Deren’e göre, kadınların düştüğü tuzağın ağlarını ören ve onları donuklaştıran günlük ev yaşantısıdır.


-


Dreams That Money Can Buy (1947)


VPJp1V.jpg



Yönetmen: Hans Richter
Vizyon Tarihi: 1947
Süre:99 dakika
Senaryo: Hans Richter, David Vern, Hans Rehfisch

Sürrealist sanatçı ve dda film akımı teorisyeni Hnas Richter tarafından 1947 yılında yapılmış deneysel filmdir. Yapımcılığını ve yönetmenliğini Hans Richter yapmıştır. Film Venedik film festivalinde en iyi sinematografi ödülü almıştır


-

Last Year at Marienbad (Geçen Yıl Marienbad) (1961)

41Jmv4.jpg



Yönetmen: Alain Resnais
Senarist: Alain Robbe-Grillet
Türü: Uzun metraj
Süre: 1 s. 34 dk.

Geçen Yıl Marienbad'da, 1961 Fransa İtalya ortak yapımı gerçeküstü deneysel filmdir. Bu bilmece gibi gizemli ve rüyayı andırır tuhaf filmde, otel olarak kullanılan muhteşem bir şatoda karşılaşan bir kadın ve bir erkeğin sürekli olarak daha önce nerede karşılaştıklarını sorgulamaları, geçmişlerini aramaları (belki de hiç karşılaşmamışlardır) çapraşık geri dönüşlerle anlatılır. "Geçen Yıl Marienbad'da" bir bakıma Hollywood melodramlarının sürrealist bir parodisi de sayılabilir.
 
Üyelik Tarihi
4 May 2016
Konular
52
Mesajlar
588
MFC Puanı
2,310
Eraserhead (Silgi Kafa) (1977)

1V9m2p.jpg


Yönetmen: David Lynch
Vizyon Tarihi: 1977
Süre:85 dakika
Senaryo: David Lynch

David Lynch'in ilk uzun metrajlı filmi olan 1977 tarihli Eraserhead yönetmenin sonraki filmlerinde de baskın olan karanlık, kaotik dünyanın erken bir habercisi. Filmde David Lynch'in favori oyuncularından Jack Nance'in canlandırdığı Henry Spencer'ı yeri tanımsız bir "endüstriyel çöl"ün kabusumsu atmosferinde gelişen bir dizi olayın merkezindeki özne olarak takip ediyoruz. Geçmiş bir ilişkisi esnasında partneri Mary'nin hamile kaldığını öğrenen Spencer onu kendi küçük evine getirir. Burada mutant, sürüngen benzeri bir yaratık dünyaya getiren Mary'nin evden kaçmasıyla Spencer evde "bebek"le, radyatörün arkasında hayali bir sahnede gördüğü kadınla ve kendisini baştan çıkarmaya çalışan karşı komşusu ile başbaşa kalır. David Lynch'in erken dönem başyapıtı, gerçeküstücü bir sinemanın da en güçlü mirasçılarından biri. Sinema tarihinde düşe en yakın filmlerden biri olarak kabul ediliyor.


-

Death Bed: The Bed That Eats (1977)

Nly65O.jpg


-


Yönetmen: George Barry
Senaryo: George Barry
Ülke: ABD

Amerika’nın ormanlık bir bölgesi. Kalabalık genç bir grup, tatil için metruk bir eve yerleşirler. Fakat küçük bir problem vardır: Evin çıldırmış hormonlu çiftleri, çılgınca ve her şekilde sevişirken (zaten bir korku filminde kalabalık genç grubu ne işe yarar) kocaman dişli, “testere” sesli ve azman boyutlu bir yatak tarafından canlı canlı yenilmektedirler. Hatta tecavüze bile uğrarlar. Grup içindeki tek anasının kuzusu, yalnız ve saf kızımız ise ulvi ışıklı bakirelik gücüyle, yatağı, kurduğu dehşet imparatorluğundan alaşağı eder.


-

Hausu (1977)

2nMmkA.jpg


Yönetmen: Nobuhiko Ohbayashi
Senaryo: Chiho Katsura, Chigumi Ôbayashi
Ülke: Japonya

Annesi öleli sekiz yıl olan Angel(Kimiko Ikegami), tatilini babasıyla birlikte geçirme planları -son anda ortaya çıkan,babasının artık mutlu bir yuva kurup hayatına devam etme endişesiyle- cici anne potansiyeline sahip Bayan Ema ile tanıştırılmasıyla suya düşer. Bunun üzerine büyük hayal kırıklığı yaşatan babasıyla(Saho Sasazawa) üvey annesini(Haruko Wanibuchi) yalnız bırakarak Karuizawa’ya gelmeyi reddeden Angel; uzun zamandır görmediği teyzesine(Yoko Minamida) haber vererek(eski filmlerin yankılı mektuplarıyla) gelmek istediğini belirtir. Bu arada okuldaki arkadaşları, Angel’ın kendileriyle gelememesine üzülürken; öğretmenleri Bay Togo(Kiyohiko Ozaki) rehberliğinde gitmeyi planladıkları kamp gezisinin iptal olmasıyla birlikte Angel’ın da davetiyle teyzesinin köşküne gitme kararı alırlar. Tatillerini hep birlikte çoşkuyla geçirme hayali kuran yedi kız ve yolculuk boyunca yanlarında olamayacak ancak daha sonra onlara katılabilecek olan Bay Togo ile teyzenin evine varmadan, Angel ile teyzesinin en son on yıl önce görüştüğünü öğrendikten sonra araya sıkıştırılan “yaşlı bir kedi ön patisiyle bir kapıyı açabilir; ama onu sadece bir cadının kedisi kapatabilir…” şeklinde verilen alt metinle olaylar gelişir.


-


Alucarda, la hija de las tinieblas (1977)


77OEMN.jpg



Yönetmen: Juan López Moctezuma
Senaryo: Sheridan Le Fanu, Alexis Arroyo, Tita Arroyo
Ülke: Meksika

Alucarda ancak 70’ler sinemasının sınırsız özgürlüğüyle yapılabilecek türden, kan, şiddet ve çıplaklığı göstermekten zevk alan, eşi benzerine nadir rastlanacak cesarette ve saldırganlıkta bir şeytan çıkarma filmi. Bir kült klasiği…

Bir rahibeler okulundaki masum genç kız arkadaşlıklarıyla başlayan öykü öyle bir yere gidiyor ki ve bu gidiş sırasında öyle şeyler gösteriyor ki, gözleriniz perdeye mıhlanmış şekilde izlemekten başka çareniz yok.


-

Being There (1979)

kG2YOm.jpg


Yönetmen: Hal Ashby
Senaryo:J erzy Kosinski, Robert C. Jones
Ülke: ABD

Chance, kendisini bildi bileli yanında yaşadığı yaşlı adamın evinde bahçıvanlık yaparak büyümüş ve hayatında bir kez olsun sokağa çıkmamıştır. Bütün hayatı bahçede bakımını yapıp büyüttüğü çiçeklerden ve televizyondan ibaret olan Chance, yaşlı adam bir gün ölünce ortada kalır. Çünkü ev artık satılacaktır.

Kendi varlığının haricinde yaşadığına dair hiçbir kanıt olmayan Chance, avukatlara yıllardır yaşlı adamın yanında kaldığını kabul ettiremez. Nüfus kağıdı bile yoktur. Kendini birden sokaklarda bulunca yıllardır görüp bilmediği hayatın rutinleri ile tanışır. İlk defa sokaklarda yürür, arabaya biner… Ve birden şansı hiç tahmin etmediği bir yerde dönüverir.

Saf ve hayatı hiç tanımayan bir adamın toplum içine karışmasının trajikomik hikayesini anlatan Being There, Peter Sellers‘ın muhteşem performansına tanık olmak isteyenlerin kesinlikle kaçırmamaları gereken bir Hal Ashby çalışması.
 
Üst