- Konum
- İzmir
-
- Üyelik Tarihi
- 29 Eyl 2015
-
- Mesajlar
- 1,638
-
- MFC Puanı
- 94
Break Dans - Break Dans Nedir? Break Dans Tarihi -Break Dans Hakkında
1980li yılların başında Amerikada başlayan ve bir fırtına gibi bütün
dünya gençliğini etkisi altına alan break dance, Türkiyede 1993 yıllarında
kendini etkin olarak göstermeye başladıktan bir süre sonra bir anda gözden
kayboldu. Bugün bildiğimiz sitiliyle break dance ise, (sosyal, kültürel ve
ekonomik yapısı gereği, break dancenin ortaya çıkışı için en uygun
koşulların oluştuğu) İstanbulda, Almanyadan gelen İstanbul City
Breakersın tetiklemesiyle yayıldı yurdun dört bir yanına. İstanbul City
Breakersın efsanevi danslarıyla suladıkları topraklardan, Bakırköyde
Lords Of İstanbul ve Takım 34, Kadıköyde İstanbul Street B-Boys
yeşerdi. Hemen ardından İzmirde Young Energy B-Boys, Ankarada Devil Dogs,
Bursada Bursa City B-Boys esen bu rüzgarı Anadoluya taşıyan öncüler
oldular. İstanbulda ise Özellikle "İstanbul Street B-Boys"un Kadıköy
yakasında peşi sıra düzenlediği, ve genellikle Dj Turbo, Dj Arda ve Dj
Double MTnin dj.liklerini yaptığı partilerde b-boylar biraya gelerek
kendilerine yeni yaşam alanları yaratıyordu. Türkiye'ye ilk olarak,
"İstanbul Street B-Boys"un partisine Flying Stepsden Crok ve Vartak
geldi. Bu başarıyla geçen büyük partiden güç bulan Takım 34 ve S2K 1998
yılında Türkiyenin gelmiş geçmiş en büyük partisi olan "Kıyamet Günü"nü
düzenlediler. South Side Rockers grubu ve yurt dışından bir çok b-boy ve
graffiticinin yanı sıra 1500 kişinin katıldığı Kıyamet Günü ile break
dancenin yakaladığı muhteşem rüzgar, bir anda tüm Türkiyede break danceın
gençliğin arasında salgın gibi yayılmasını sağladı. Bu rüzgarda, elbette
aynı yılarda, Dj Arda'nın yaptığı ve efsane b-boy Storm'un yanı sıra
Flying Steps'den ayrılan Crok'unda katıldığı büyük partinin ve yılarca
Blue Jean dergisindeki köşesinde yazdığı yazılarla yurt genelinde tüm
breakerlar arasında iletişimi sağlayan Turbonun payı büyük oldu. Birbiri
ardına kurulan yüzlerce grup arasında, bugün adı en çok duyulan Takım 34,
Young Energy B-Boys, Lord Of İstanbul, Devil Dogs, Bursa Sky-B Crew, Dream
Night Breakers, İnfaz Apache B-Boys, Bağcılar B-Boys, Breakkers Famılly, C4
Crew, Deprem, Kayseri B-Boys, İstanbul Street B-Boys, L.O.İ., Pendik
B-Boys, Poison Of Spider B-Boys, Samsun Stars Breakers, Trabzon Free Young
bu gruplardan sadece bazıları.
Dünyada Break Danceın doğuşuna dair birden fazla öykü dolaşmakta
ortalıkta. Afrika Bambaatanın Newyorkda sokak kavgalarına son vermek,
gençler arasında çıkan sorunlara barışçıl bir çözüm bulmak amacıyla break
danceı ortaya çıkardığını söyleyenlere karşılık, Los Angeles'dan
Sugarpopun bu dansı ortaya ilk kez çıkardığını söyleyenlerde bulunuyor.
Ortaya çıkış şekli nasıl olursa olsun, break dansın en büyük özelliğinin,
onun fiziğe, çevikliğe ve akrobasiye dayanan bir sokak dansı olarak,
rakiplerin aynı anda karşı karşıya gelerek tüm hünerlerini kapışma yoluyla
ortaya koyarak çıkabilecek kavgalara son vermesi olduğunu rahatlıkla
söyleyebiliriz.
Bugün, birkaç yıl gibi çok kısa bir süre içinde Türkiyenin dört bir
yanında çalışmalarını sürdüren pek çok grubunun ortaya çıkması, hiphop
kültürünün en temel unsurlarından biri olan break danceının önlenemez
yükselişini açıkça göstermektedir. Üstelik, özelikle Avrupada resmen devlet
eliyle desteklenmesine karşın, ülkemizde devletin kolluk kuvvetlerinden,
radikal siyasi akımların alt temsilcilerine, nihayetinde eğitimsiz halkın
genelinin tüm engellemelerine rağmen break dance, gençler arasında büyük bir
hızla yayılarak yurdun dört bir yanında mahallelere kadar girmiştir. Bu
yayılmada, elden ele dolaşan video kasetleri, hiphop partileri, break
danceın estetik görünümü ve en önemlisi de gençlerin pek çok temel
ihtiyacını karşılıyor olması çok etkili olmuştur.
Break dance aracılığıyla günümüz gençliği pek çok temel ihtiyaçlarını
karşılamaktadır: bulunduğu baskıcı çevreden kopup yeni bir arkadaş grubuna
üye olma, kendisini geliştirme, ifade etme, çevresine kabul ettirme, ve
biriken enerjilerini bu güç, çeviklik gerektiren bu sportif dans
aracılığıyla açığa çıkarma....
Buna karşılık, daha çok alt ve orta sınıfa mensup ailelerin çocukları olan
breakerları bekleyen pek çok temel sorun bulunmaktadır. Bu temel
sorunlardan biri, çalışabilecekleri yeterli alanların bulunmaması.
Avrupada ve Amerikada toplumun sosyal ve kültürel gelişmişliği nedeniyle,
gençlerin çalışabilmeleri için pek çok kurumların kurulmasına, sosyal,
kültürel ve sportif alanların açılmasına karşılık, Türkiyede
çalışabilecekleri kapalı bir alanı bulunmayan ve bu nedenle dışarıda, sokak
ortalarında çalışmak zorunda kalan gençlerin mekan sorunu çözülmesi gereken
en temel sorunlardan biridir. Belki de en büyük temel sorunlardan biride,
Türk toplumunun kendilerine karşı gösterdikleri yoğun baskı ve dışlamışlık.
Temel bir sorun olan mekan sorunu, yaz kış demeden dışarılarda bulunabilecek
iyi veya kötü alanlarla kendileri için çözülebilecek bir sorun olmasına
karşın, ailelerinin ve toplumun kendilerine karşı gösterdiği baskı, şiddet
ve aşağılanma önlerinde bir duvar gibi duran daha büyük bir sorundur. Bu
sorun aşıldığında ise, break danceın bir sel gibi akmasını durdurabilecek
hiçbir güç kalmayacaktır önünde.
Break dance ın doğuşu;
Break dance... Kulturunun Dogusu...
1970'lerin baslari...New York Gettolarinda "Black Spades" adinda bir cete. Butun sehir degisik ceteler tarafindan ele gecirilmis durumda. Issizlik, siddet ve uyusturucular hayata hakim. Her semt neredeyse bir buyuk cetenin kontrolunde. Black Spades'in de her semtte uyeleri bulunmakta ve Bronx'un hakimi onlar. Grubun o zaman ki lideri simdi hepimizin tanidigi "Afrika Bambaata". Cete uyesi olan gencler bir semtten otekine zor gidebiliyorlar ve birbirlerini vuruyorlar. Bambaata, iki yakin arkadasinin olumunden sonra, 1974 senesinde iste boyle bir ortamda kuruyor siddet karsiti Zulu Nation organizasyonunu. Televizyonda gordugu Afrikali Zulu Savascilarindan etkilendiginden olacak ki kurdugu organizasyona Zulu Nation ismini veriyor. Kendi semtindeki ceteleri ve sonra tum New York'ta ki ceteleri baristirmak icin Zulu Nation'cular her hafta sonu Block Party'leri (acik hava partileri ) hazirlamaya basliyorlar. 'Master of Records' lakabini tasiyan Bambaata ve arkadasi "Dj Jazzy Jay" o zamanlar yalnizca breakbeats'ler olmadığı için yalnızca funk plakları çalıyorlardı... İşte break dansın doğuşu böyle.
alıntı
1980li yılların başında Amerikada başlayan ve bir fırtına gibi bütün
dünya gençliğini etkisi altına alan break dance, Türkiyede 1993 yıllarında
kendini etkin olarak göstermeye başladıktan bir süre sonra bir anda gözden
kayboldu. Bugün bildiğimiz sitiliyle break dance ise, (sosyal, kültürel ve
ekonomik yapısı gereği, break dancenin ortaya çıkışı için en uygun
koşulların oluştuğu) İstanbulda, Almanyadan gelen İstanbul City
Breakersın tetiklemesiyle yayıldı yurdun dört bir yanına. İstanbul City
Breakersın efsanevi danslarıyla suladıkları topraklardan, Bakırköyde
Lords Of İstanbul ve Takım 34, Kadıköyde İstanbul Street B-Boys
yeşerdi. Hemen ardından İzmirde Young Energy B-Boys, Ankarada Devil Dogs,
Bursada Bursa City B-Boys esen bu rüzgarı Anadoluya taşıyan öncüler
oldular. İstanbulda ise Özellikle "İstanbul Street B-Boys"un Kadıköy
yakasında peşi sıra düzenlediği, ve genellikle Dj Turbo, Dj Arda ve Dj
Double MTnin dj.liklerini yaptığı partilerde b-boylar biraya gelerek
kendilerine yeni yaşam alanları yaratıyordu. Türkiye'ye ilk olarak,
"İstanbul Street B-Boys"un partisine Flying Stepsden Crok ve Vartak
geldi. Bu başarıyla geçen büyük partiden güç bulan Takım 34 ve S2K 1998
yılında Türkiyenin gelmiş geçmiş en büyük partisi olan "Kıyamet Günü"nü
düzenlediler. South Side Rockers grubu ve yurt dışından bir çok b-boy ve
graffiticinin yanı sıra 1500 kişinin katıldığı Kıyamet Günü ile break
dancenin yakaladığı muhteşem rüzgar, bir anda tüm Türkiyede break danceın
gençliğin arasında salgın gibi yayılmasını sağladı. Bu rüzgarda, elbette
aynı yılarda, Dj Arda'nın yaptığı ve efsane b-boy Storm'un yanı sıra
Flying Steps'den ayrılan Crok'unda katıldığı büyük partinin ve yılarca
Blue Jean dergisindeki köşesinde yazdığı yazılarla yurt genelinde tüm
breakerlar arasında iletişimi sağlayan Turbonun payı büyük oldu. Birbiri
ardına kurulan yüzlerce grup arasında, bugün adı en çok duyulan Takım 34,
Young Energy B-Boys, Lord Of İstanbul, Devil Dogs, Bursa Sky-B Crew, Dream
Night Breakers, İnfaz Apache B-Boys, Bağcılar B-Boys, Breakkers Famılly, C4
Crew, Deprem, Kayseri B-Boys, İstanbul Street B-Boys, L.O.İ., Pendik
B-Boys, Poison Of Spider B-Boys, Samsun Stars Breakers, Trabzon Free Young
bu gruplardan sadece bazıları.
Dünyada Break Danceın doğuşuna dair birden fazla öykü dolaşmakta
ortalıkta. Afrika Bambaatanın Newyorkda sokak kavgalarına son vermek,
gençler arasında çıkan sorunlara barışçıl bir çözüm bulmak amacıyla break
danceı ortaya çıkardığını söyleyenlere karşılık, Los Angeles'dan
Sugarpopun bu dansı ortaya ilk kez çıkardığını söyleyenlerde bulunuyor.
Ortaya çıkış şekli nasıl olursa olsun, break dansın en büyük özelliğinin,
onun fiziğe, çevikliğe ve akrobasiye dayanan bir sokak dansı olarak,
rakiplerin aynı anda karşı karşıya gelerek tüm hünerlerini kapışma yoluyla
ortaya koyarak çıkabilecek kavgalara son vermesi olduğunu rahatlıkla
söyleyebiliriz.
Bugün, birkaç yıl gibi çok kısa bir süre içinde Türkiyenin dört bir
yanında çalışmalarını sürdüren pek çok grubunun ortaya çıkması, hiphop
kültürünün en temel unsurlarından biri olan break danceının önlenemez
yükselişini açıkça göstermektedir. Üstelik, özelikle Avrupada resmen devlet
eliyle desteklenmesine karşın, ülkemizde devletin kolluk kuvvetlerinden,
radikal siyasi akımların alt temsilcilerine, nihayetinde eğitimsiz halkın
genelinin tüm engellemelerine rağmen break dance, gençler arasında büyük bir
hızla yayılarak yurdun dört bir yanında mahallelere kadar girmiştir. Bu
yayılmada, elden ele dolaşan video kasetleri, hiphop partileri, break
danceın estetik görünümü ve en önemlisi de gençlerin pek çok temel
ihtiyacını karşılıyor olması çok etkili olmuştur.
Break dance aracılığıyla günümüz gençliği pek çok temel ihtiyaçlarını
karşılamaktadır: bulunduğu baskıcı çevreden kopup yeni bir arkadaş grubuna
üye olma, kendisini geliştirme, ifade etme, çevresine kabul ettirme, ve
biriken enerjilerini bu güç, çeviklik gerektiren bu sportif dans
aracılığıyla açığa çıkarma....
Buna karşılık, daha çok alt ve orta sınıfa mensup ailelerin çocukları olan
breakerları bekleyen pek çok temel sorun bulunmaktadır. Bu temel
sorunlardan biri, çalışabilecekleri yeterli alanların bulunmaması.
Avrupada ve Amerikada toplumun sosyal ve kültürel gelişmişliği nedeniyle,
gençlerin çalışabilmeleri için pek çok kurumların kurulmasına, sosyal,
kültürel ve sportif alanların açılmasına karşılık, Türkiyede
çalışabilecekleri kapalı bir alanı bulunmayan ve bu nedenle dışarıda, sokak
ortalarında çalışmak zorunda kalan gençlerin mekan sorunu çözülmesi gereken
en temel sorunlardan biridir. Belki de en büyük temel sorunlardan biride,
Türk toplumunun kendilerine karşı gösterdikleri yoğun baskı ve dışlamışlık.
Temel bir sorun olan mekan sorunu, yaz kış demeden dışarılarda bulunabilecek
iyi veya kötü alanlarla kendileri için çözülebilecek bir sorun olmasına
karşın, ailelerinin ve toplumun kendilerine karşı gösterdiği baskı, şiddet
ve aşağılanma önlerinde bir duvar gibi duran daha büyük bir sorundur. Bu
sorun aşıldığında ise, break danceın bir sel gibi akmasını durdurabilecek
hiçbir güç kalmayacaktır önünde.
Break dance ın doğuşu;
Break dance... Kulturunun Dogusu...
1970'lerin baslari...New York Gettolarinda "Black Spades" adinda bir cete. Butun sehir degisik ceteler tarafindan ele gecirilmis durumda. Issizlik, siddet ve uyusturucular hayata hakim. Her semt neredeyse bir buyuk cetenin kontrolunde. Black Spades'in de her semtte uyeleri bulunmakta ve Bronx'un hakimi onlar. Grubun o zaman ki lideri simdi hepimizin tanidigi "Afrika Bambaata". Cete uyesi olan gencler bir semtten otekine zor gidebiliyorlar ve birbirlerini vuruyorlar. Bambaata, iki yakin arkadasinin olumunden sonra, 1974 senesinde iste boyle bir ortamda kuruyor siddet karsiti Zulu Nation organizasyonunu. Televizyonda gordugu Afrikali Zulu Savascilarindan etkilendiginden olacak ki kurdugu organizasyona Zulu Nation ismini veriyor. Kendi semtindeki ceteleri ve sonra tum New York'ta ki ceteleri baristirmak icin Zulu Nation'cular her hafta sonu Block Party'leri (acik hava partileri ) hazirlamaya basliyorlar. 'Master of Records' lakabini tasiyan Bambaata ve arkadasi "Dj Jazzy Jay" o zamanlar yalnizca breakbeats'ler olmadığı için yalnızca funk plakları çalıyorlardı... İşte break dansın doğuşu böyle.
alıntı