• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Köy Enstitüleri 75 yaşında

Yusuf

MFC Üyesi
Üyelik Tarihi
3 Nis 2015
Konular
1,134
Mesajlar
5,405
MFC Puanı
7,440
Köy Enstitüleri 75 yaşında

17 Nisan 1940’ta kurulmuş, 27 Ocak 1954’te “komünist yetiştirildiği” iddiasıyla kapatılmışlardı.

14.jpg

Köy Enstitüleri, 75. yılını kutluyor. Birçok aydın, sanatçı ve yazarın yetiştiği Köy Enstitüsü mezunları, o günleri ve yaşanan dönüşümü anlattı.
Köy Enstitüleri, ilkokul öğretmeni yetiştirmek üzere 17 Nisan 1940’ta kuruldu. İsmail Hakkı Tonguç’un çabalarıyla, köylerden ilkokul mezunu zeki çocukların bu okullarda yetiştirildikten sonra yeniden köylere giderek öğretmen olarak çalışmaları düşüncesiyle kurulan ve tamamen Türkiye’ye özgü olan bu eğitim projesini dönemin Milli Eğitim Bakanı Hasan Âli Yücel yönetti. Tarım işlerine elverişli geniş arazisi bulunan köylerde veya onların hemen yakınlarında Köy Ensititüleri açıldı. Öğretmenler köylülere hem örgün eğitim verdi, temel bilgileri kazandırdı hem de modern ve ilmi tarım tekniklerini öğretti. Köy Enstitüsü uygulaması Hasan Âli Yücel’in 1946’da Milli Eğitim Bakanlığı’ndan ayrılmasına kadar devam etti. Yücel’den sonra Milli Eğitim Bakanı olan Reşat Şemsettin Sirer zamanında Köy Öğretmen Okullarına dönüştürüldü.
Okullar, Demokrat Parti döneminde “komünist yetiştirildiği” iddiasıyla 27 Ocak 1954’te kapatıldı. Fakir Baykurt, Ümit Kaftancıoğlu, Talip Apaydın, Mahmut Makal, Pakize Türkoğlu, Birsen Başaran, Ali Dündar ve Dursun Akçam gibi önde gelen yazarlar ve düşünürler bu okullarda yetişmişti.
01.jpg

Gezi’de ortaya çıktı
Samsun Ladik Akpınar Köy Enstitüsü mezunu Ahmet Usta, “Köy Enstitüleri çağdaş düşünen, üreten, özgürlükten ve bilimden yana, toplumu geliştirecek bir insan yetiştiriyordu. Aslında Köy Enstitüleri bir devrimdi. Enstitülerle ile kalkınma, aydınlanma köyden başlatılmıştı. Enstitüler yeni kurulmuş cumhuriyetin niteliklerini özümseyen insanlar yetiştiriyordu. Bu devrim başarıya ulaşmış olsaydı bugünkü dinci, bağnaz zihniyet olmazdı” dedi.
“Enstitüleri kapattılar ama o ruhu yok edemediler” diyen Usta, “Bir bakıyorsunuz Gezi’de, bir bakıyorsunuz derelerine, doğasına sahip çıkan bir köyde ortaya çıkıyor. Köy Enstitüleri kapandı ama Köy Enstitüsü ruhu ölmedi, yok olmadı. Bu ruh bilimin ışığında devrim ruhudur, özgürleşme ruhudur. Köy Enstitülerinin devrim ruhu yaşamaya devam edecek ve asla yok olmayacaktır’’ diye konuştu.
02.jpg

Dine karşı dediler ama
Samsun Ladik Akpınar Köy Enstitüsü mezunu Hüsamettin Çıtır, “Köy Enstitülerinde üreten, düşünen, sorgulayan, eleştiren insan yetiştirmeyi hedeflemişti. Bu durum ağaları ve iktidarları korkuttu. Köy Enstitülerine dine karşı, komünist yuvaları olarak iftira attılar. Ben enstitü mezunu olarak üç defa Kuranıkerim’i hatmettim, on iki yaşımda camide müezzinlik yaptım. Köy Enstitüsünde okuyan hiç kimse dine karşı değildi” dedi.

03.jpg

Kapatan zihniyet iktidarda

Kepirtepe Köy Enstitüsü’nden 1944 yılında mezun olan Nedim Menekşe, “Köy Enstitülerini kapatan, Cumhuriyete karşı zihniyettir. O zihniyet bugün iktidardadır” diye başladı söze. AKP’nin “Yeni Türkiye” söylemine karşı çıkan Menekşe, “Yeni Türkiye diye bir şey yok, Atatürk’ün Türkiyesi duruyor. Yeni Türkiye dedikleri Atatürk’ün, cumhuriyet kazanımlarının, laikliğin, hukuk devletinin olmadığı bir Türkiye’dir” dedi.


Cumhuriyet-Eğitim-Haberi

 

Yusuf

MFC Üyesi
Üyelik Tarihi
3 Nis 2015
Konular
1,134
Mesajlar
5,405
MFC Puanı
7,440
Aslında okullar en baştan beri bir nevi asker millet yetiştiren sivil kışlalar gibi algılanmışlardı. Nitekim öğretmenleri de irfan ordusu olarak gören Mustafa Kemal’e göre irfan ordusu (öğretmenler) asker ordusu kadar kutsal görevini “ölen ve öldüren asker ordusuna niçin öldürüp niçin öldüğünü öğreterek yerine getirir.” Eğitime yönelik bu sözlerin benzerleri Türkiye’de söylendikten on yıl kadar sonra Nazi Almanya’sında eğitimin temel gayesi olarak dillendirilecekti; “Öğretmen sadece eğiten ve bilgi ileten bir kişi değildir, çok daha fazlasıdır. O, nasyonal sosyalizmin kültür siyaset cephesinde görev yapan bir askerdir” Nazi Almanya’sının önemli isimlerinden Sauckel “Varlığımızı ve ulusumuzun varlığını etkileyen konuların tartışılmasına bütünüyle son verilmelidir. Nasyonal sosyalist dünya görüşünün haklılığını sorgulamaya cesaret eden herkes hain damgasını hak eder” diyerek bugün de aşina olduğumuz şeyleri dile getiriyordu.

23.jpg

Milli eğitim sistemimize bakın ne hale getirdiler.

kapatılmasaydı bugünkü eğitim sistemimizde bu rezalet olmaycaktı

12 yıl da milli eğitim 30 defa değişikli olurumu hanği bir ülke gösterin bu kadar değişiklik yapıldığı...
 

Yusuf

MFC Üyesi
Üyelik Tarihi
3 Nis 2015
Konular
1,134
Mesajlar
5,405
MFC Puanı
7,440
Köy Enstitülerinin kapatılması sonucu eğitimin durumu.eğitimin sisteminde neden yıllardır piyasacı ve gerici eğitim-öğretim süreçlerine ağırlık verildiği ve öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırılmadığı belli değil mi?
 

Yusuf

MFC Üyesi
Üyelik Tarihi
3 Nis 2015
Konular
1,134
Mesajlar
5,405
MFC Puanı
7,440
Cumhuriyet Devrimimizin temelinde aydınlanma hedefinde ise kul kimliğindeki insanımızın yurttaş kimliğini kazanmas...ı vardır.
Akla ve bilime dayalı eğitim sistemi ile Anadolu insanının eğitimli ve bilinçli yurttaş kimliğini kazanması yolunda atılan en önemli adım 17 Nisan 1940 tarihinde kurulan Köy Enstitüleridir.
Ülkemizin dört bir köşesinde açılan Köy Enstitülerinden Fakir Baykurt, Ruhi Su, Talip Apaydın, Mahmut Makal, Mehmet Başaran ve Dursun Akçam gibi birçok bilim insanı, öğretmen, sanatçı, yazar ve düşün insanımız yetişmiştir.
Köy Enstitüleri, Anadolu insanın bağnazlıktan kurtarıldığında nasıl yaratıcı ve üretici yurttaşlar olabileceğinin kanıtıdır.
75. yılında Köy Enstitülerinin kuruluşunu gerçekleştiren Hasan Ali Yüceli, İsmail Hakkı Tonguç’u ve emeği geçen tüm eğitimcilerimizi saygıyla ve şükranla anıyoruz.
 
Üst