Mavera
MFC Üyesi
-
- Üyelik Tarihi
- 14 Ara 2018
-
- Mesajlar
- 994
-
- MFC Puanı
- 14
Varoluşçuluğa dayanan akılcı bir öğretinin öncülüğünü yapmış Alman Filozof (7 Şubat 1910, Strasbourg / Fransa, 29 Nisan 1990, Stuttgart / Almanya).
Strasbourgda doğdu, orada öğrenim gördü. Önce doğa bilimleriyle ilgilendi. Bilimle felsefe arasında bağlantı kurmaya çalıştı. 1948de Stuttgart Üniversitesine öğretim üyesi olarak girdi. Burada felsefe, doğa felsefesi, bilim kuramı ve genel semiotik konuları üzerinde çalışmalar yaptı. Ele aldığı konuları metafizik sorunlar üzerinde çalışan bir yazın adamı tutumuyla işleyen Bense, varoluşçulukla akılcılığı bağdaştırmaya çalışan bir düşünürdür. Ona göre varoluşçu felsefenin sorunlarına ancak akılcı bir anlayışla çözüm bulunabilir. Bu nedenle Hegel ile Kierkegaardı inceleyerek birinin usçuluğu ile ötekinin varoluşçuluğunu uzlaştırmak istedi.İnsanın kendi varlığını kendi oluşturması yolundaki varoluşçu düşünceye, bu işlemin akıl aracılığıyla yapılabileceği görüşünü ekledi. Böylelikle insanın kendi aklı ile belirlendiğini ileri sürdü. Öte yandan Berkeley ve Humeun etkisiyle mantıksal deneyciliği de benimsedi. Deney verilerini duyumlarla sınırlayan bu görüşe göre fiziksel olayların mantık ilkelerine dayalı önermeler biçiminde kavranabileceğini savundu.
Başlıca Yapıtları
Strasbourgda doğdu, orada öğrenim gördü. Önce doğa bilimleriyle ilgilendi. Bilimle felsefe arasında bağlantı kurmaya çalıştı. 1948de Stuttgart Üniversitesine öğretim üyesi olarak girdi. Burada felsefe, doğa felsefesi, bilim kuramı ve genel semiotik konuları üzerinde çalışmalar yaptı. Ele aldığı konuları metafizik sorunlar üzerinde çalışan bir yazın adamı tutumuyla işleyen Bense, varoluşçulukla akılcılığı bağdaştırmaya çalışan bir düşünürdür. Ona göre varoluşçu felsefenin sorunlarına ancak akılcı bir anlayışla çözüm bulunabilir. Bu nedenle Hegel ile Kierkegaardı inceleyerek birinin usçuluğu ile ötekinin varoluşçuluğunu uzlaştırmak istedi.İnsanın kendi varlığını kendi oluşturması yolundaki varoluşçu düşünceye, bu işlemin akıl aracılığıyla yapılabileceği görüşünü ekledi. Böylelikle insanın kendi aklı ile belirlendiğini ileri sürdü. Öte yandan Berkeley ve Humeun etkisiyle mantıksal deneyciliği de benimsedi. Deney verilerini duyumlarla sınırlayan bu görüşe göre fiziksel olayların mantık ilkelerine dayalı önermeler biçiminde kavranabileceğini savundu.
Başlıca Yapıtları
- Antı-Klages, 1937, (Klagese Karşı)
- Einlcitung in dia Philosophie, 1942, (Felsefeye Giriş)
- Hegel und Kierkegaard, 1946, (Hegel ve Kierkegaard)
- Uber Leibniz, 1946, (Leibniz Üstüne)
- Philosophie der Gegenuart, 1947, (Çağdaş Felsefe)
- Philosophie als Forschung, 1948, (Araştırma Olarak Felsefe)
- Klassifıcation des Logic, 1948, (Mantığın Sınıflandırılması)
- Moderne Naturphilosophie, 1949, (Çağdaş Doğa Felsefesi)
Kaynak: Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi, 15. Cilt, Anadolu Yayıncılık, 1983