- Konum
- ىαкαяyλ
-
- Üyelik Tarihi
- 27 Kas 2009
-
- Mesajlar
- 24,120
-
- MFC Puanı
- 79
Bu dans müziğinin New Yorkta 1940lı yıllarda ortaya çıkışında Kübalı göçmen Machitonun (Frank Grillo) ve daha sonra 1960lı yıllardaki gelişmesinde bir başka Kübalı göçmen Celia Cruzun önemli katkıları olmuştur.[1] Salsa müziğinin gelişimindeki Porto Riko katkıları konusunda ise Tito Rodríguez, Tito Puente ve Eddie Palmierinin isimleri sayılabilir.[1]
1952de kısmi özerkliğini kazanmasından itibaren Porto Rikodan ABDnin doğu kıyılarına, özellikle Manhattanın (New York) Spanish Harlem (El Barrio) mahallesine büyük göçler yapılmıştır.[11] Bu göçlerle Porto Rikolu müzisyenler 1950li yıllarda New Yorka yeni bir müzik ve dans tanıtmışlar ve New Yorkta büyük ölçüde Küba kökenli Latin ritimlerinin yaygınlaşmasını sağlamışlardır. Daha sonra 1959daki Küba Devrimiyle birlikte ABDye Kübalı mültecilerin de gelmesiyle bu yaygınlaşma pekişmiştir. Buna karşılık, Kübaya uygulanan ambargo yüzünden Küba kültürel bakımdan Karayiplerdeki merkezî rolünü büyük ölçüde yitirmiş ve bu rolü New Yorka kaptırmıştır. New York'ta Küba kökenli müzik Karayiplerin her yerinden gelen müzisyenlerce icra edilmiştir. Böylece New York sırasıyla şu tarzlara sahne olmuştur:
1928: Küba sonu (ya da rumba)
1949: Mambo (Meksikadan geçerek)
1954: Cha-cha-cha
1964: Pachanga
1966: Boogaloo
1967ye doğru müzisyenler yeniden Latin kaynaklara dönüş yaptılar ve özellikle montuno sonunu tercih etmeye başladılar.
1973ten itibaren Fanianın etkisiyle salsa terimi bu yeni akımı belirtmek üzere geniş kitlelerce kullanılmaya başlandı.
1970li yıllarda Latin müzik ve danslarının rağbet görmesiyle birlikte salsa terimi iyice benimsenmeye başladı.[12] Salsa adının bir terim olarak ortaya çıkışındaki tarihsel sürecin önemli olayları şunlardır:
1940lı yıllarda Kübalılar bu tür parçaları çalan gruplara salserolar adını verdiler. Fakat salsa, henüz müzik türü olarak ortaya çıkmamıştı.
1961de Cal Tjader ve Eddie Palmieri Salsa Del Alma başlıklı bir albüm çıkardılar.
1962de Pupi Legarreta Salsa Nueva con Pupi Legarreta başlıklı bir albüm çıkardı.
1966da Richie Ray ve Bobby Cruz bir Venezüela radyosundaki röportaj sırasında, yaptıkları müzik için salsa terimini kullandılar.
Nihayet 1973te Faniadan Izzy Sanabria Latin New York dergisinde sözkonusu Latin müziği salsa terimiyle belirtti ve terim geniş kitlelerce kullanılmaya başlandı.
17 Kasım 1973ten itibaren salsa televizyonlardan gösterilmeye başlandı. Bu tarihte New York Televizyonu 41. kanalda « SALSA TV SHOW » adlı bir program yayınladı.
Aynı yılın Ağustos ayında Fania All Starsın Yankee Stadiumdaki konseri filme alındı ve film 1976da salsa adıyla piyasaya sürüldü.
1980li yıllar salsa için bir çeşitlenme dönemi olmuştur denilebilir. Bu dönemde halkın popüler salsasının yanı sıra, aşk üzerine yazılmış sözler içeren ve yumuşak, hoş, düzgün ve sakin bir salsa müziği olan salsa romantika ortaya çıktı.
1952de kısmi özerkliğini kazanmasından itibaren Porto Rikodan ABDnin doğu kıyılarına, özellikle Manhattanın (New York) Spanish Harlem (El Barrio) mahallesine büyük göçler yapılmıştır.[11] Bu göçlerle Porto Rikolu müzisyenler 1950li yıllarda New Yorka yeni bir müzik ve dans tanıtmışlar ve New Yorkta büyük ölçüde Küba kökenli Latin ritimlerinin yaygınlaşmasını sağlamışlardır. Daha sonra 1959daki Küba Devrimiyle birlikte ABDye Kübalı mültecilerin de gelmesiyle bu yaygınlaşma pekişmiştir. Buna karşılık, Kübaya uygulanan ambargo yüzünden Küba kültürel bakımdan Karayiplerdeki merkezî rolünü büyük ölçüde yitirmiş ve bu rolü New Yorka kaptırmıştır. New York'ta Küba kökenli müzik Karayiplerin her yerinden gelen müzisyenlerce icra edilmiştir. Böylece New York sırasıyla şu tarzlara sahne olmuştur:
1928: Küba sonu (ya da rumba)
1949: Mambo (Meksikadan geçerek)
1954: Cha-cha-cha
1964: Pachanga
1966: Boogaloo
1967ye doğru müzisyenler yeniden Latin kaynaklara dönüş yaptılar ve özellikle montuno sonunu tercih etmeye başladılar.
1973ten itibaren Fanianın etkisiyle salsa terimi bu yeni akımı belirtmek üzere geniş kitlelerce kullanılmaya başlandı.
1970li yıllarda Latin müzik ve danslarının rağbet görmesiyle birlikte salsa terimi iyice benimsenmeye başladı.[12] Salsa adının bir terim olarak ortaya çıkışındaki tarihsel sürecin önemli olayları şunlardır:
1940lı yıllarda Kübalılar bu tür parçaları çalan gruplara salserolar adını verdiler. Fakat salsa, henüz müzik türü olarak ortaya çıkmamıştı.
1961de Cal Tjader ve Eddie Palmieri Salsa Del Alma başlıklı bir albüm çıkardılar.
1962de Pupi Legarreta Salsa Nueva con Pupi Legarreta başlıklı bir albüm çıkardı.
1966da Richie Ray ve Bobby Cruz bir Venezüela radyosundaki röportaj sırasında, yaptıkları müzik için salsa terimini kullandılar.
Nihayet 1973te Faniadan Izzy Sanabria Latin New York dergisinde sözkonusu Latin müziği salsa terimiyle belirtti ve terim geniş kitlelerce kullanılmaya başlandı.
17 Kasım 1973ten itibaren salsa televizyonlardan gösterilmeye başlandı. Bu tarihte New York Televizyonu 41. kanalda « SALSA TV SHOW » adlı bir program yayınladı.
Aynı yılın Ağustos ayında Fania All Starsın Yankee Stadiumdaki konseri filme alındı ve film 1976da salsa adıyla piyasaya sürüldü.
1980li yıllar salsa için bir çeşitlenme dönemi olmuştur denilebilir. Bu dönemde halkın popüler salsasının yanı sıra, aşk üzerine yazılmış sözler içeren ve yumuşak, hoş, düzgün ve sakin bir salsa müziği olan salsa romantika ortaya çıktı.