• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Uçağın İcadı ve Wrİght Kardeşler

diShy

Onursal Üye
Üyelik Tarihi
27 Kas 2009
Konular
32,527
Mesajlar
50,860
MFC Puanı
2,580
UÇAĞIN İCADI VE WRİGHT KARDEŞLER

wol_error.gif
Bu resim küçültülmüştür. Orjinal boyutunu(800x587) görmek için tıklayın.
ucak.jpg


Uçak, balona bakarak çok uzun çalışmalardan sonra yapılabildi. Bu konudaki gelişmelerin yavaş olmasının başlıca nedenleri, uygun bir motor bulunamaması ve uçağı kuş uçuşlarına dayandırma çabalarıydı.

imagescayevfhc.jpg


“Ornitopfer” denen kanat çırpan hava taşıtları üstündeki çalışmalar, büyük zaman ve emek harcamasına yol açtı. Ama 1804 yılında George Cay-Icy bir Planör yaptı ve en az iki ayrı planörle uçmayı başardı. Uçma deneylerine girişen ilk havacıların büyük bölümü, uçaklarının denetlenebilirliği yerine doğal dengeyi dikkate alma yanlışlığını yaptılar.

1890 yıllarında 90-230 m’lik planör uçuşlarını başaran,
Otto Lilienthal bile, yalnızca beden hareketleriyle uçağını denetlemeyi denedi ve planörün yükseklik dümenine bağlı bir beden bağı üstünde çalışmaya ancak ölümünden (1896) bir yıl önce başladı.

XIX. yüzyılın ikinci yarısında Amerika’da; İngiltere’de ve Almanya’da pek çok uçuş denemesi yapıldı. Ne var ki, bunlar dağınık ve başarısız deneyler olmaktan pek öteye geçemediler. Octave Chanute’un havacılık konusunda kanıtlanmış bilgileri toplayıp isteyenlere aktarmasına kadar, havacılar arasında bilgi alış verişi yapılmadı. Chanute, 1896 yılından başlayarak Amerika’da hem uçak yapımı üstünde çalıştı, hem de hareketsiz kanatlı uçuş İlkelerini yaymaya başladı. I9O3′te Paris’te havacılık dersleri verdi.

1900 yıllarına doğru, bir gün Orville Wright, Ohayo’ daki Dayton şehrinin kütüphanesinde bir kitap okumuştu.

wrightkardesler.jpg


Bunda bir adamın motorsuz uçağa benzer bir araçla, yani kocaman bir uçurtma ile uçtuğundan söz ediliyordu. Orville Wright bu büyük başarıya hayran oldu, kendisi de uçmak istedi. Onun bu merakı, kardeşi Wilbur’u da sardı. İki kardeş, uçak yapmak için çalışmaya başladılar. Wright kardeşler bisikletçilikle uğraşırlardı. Dükkânlarının içinde dolambaçlı bir tünel açtırdılar; bu tünelde oluşan rüzgârın kanatlar üzerinde nasıl etkiler yapacağını denemeye başladılar.

Ayrıca uçurtmalar üzerinde de denemeler yaptılar. Artık hep bunlarla uğraşıyor ve yaptıkları uçak taslaklarını ilerletiyorlardı. En sonunda büyük bir uçurtma, yani motorsuz bir uçak yapmayı başardılar. Sonra bir de motor yaptılar. Bunları 1903 yılının 17 Aralık günü Kuzey Carolina’da bir yere götürdüler. Burada motoru uçurtmaya yerleştirdiler, yani uçurtmayı uçak şekline soktular. İki kardeş bu uçakla ilk defa hangisinin uçacağını kura ile tayin ettiler. Kurayı Orville kazandı.

İnsanoğlunun uçma hevesi, insanlık tarihi kadar eskidir. Buna rağmen uçaklar ve çeşitli hava araçları 2 yüzyıldır havada..

İnsanoğlunun uçma hevesi, insanlık tarihi kadar eskidir. Buna rağmen uçaklar ve çeşitli hava araçları 2 yüzyıldır havada...

Çok soğuk ve güneşsiz bir gündü; kesici bir rüzgâr esiyordu; uçağın etrafındaki beş kişi ısınmak için kollarını açıp kapıyor ve yerlerinde sıçrıyorlardı. Fakat bu şiddetli soğuğa rağmen, Orville uçağa fazla ağırlık yükletmemek için sırtına palto bile almadı. Saat onu tam beş geçe Orville Wright uçağa bindi.

Makine gürledi, aksırıp öksürdü ve uçak yükseldi; havada ileri gitti, yana kaydı; on iki saniye uçtuktan sonra 30-35 metre ileriye kondu. Olay, fevkalâde önemliydi ve medeniyet tarihinde bir dönüm noktası teşkil ediyordu. Yüzyılların rüyası, nihayet gerçekleşiyordu: İnsanlar, kendilerini toprağa bağlayan zincirleri kırmış, gökyüzünde uçmaya başlamışlardı.



Hareketsiz kanatla uçuş ilkelerinden kimileri, 1309 yılında Carley tarafından açıklanmıştı. Carley; İtiş gücü, hava direnci ve kaldırma gücü konusunda açıklamalar yaparak eğimli AerofoM’in düz levha biçimli kanattan üstün olduğunu belirtti. 1899 yılında Wright Kardeşler’in yaptığı İlk planöre yancıl denetim için kablolarla bükülebilen kanatlar takıldı. Buna karşılık, Amerika’da S.P. Langley İle Fransa ve İngiltere’de bu konuda çalışan ilk havacılar yine pek başarılı olamadılar. I9O3′te uçan Wright Kardeşler bile, kanat hareketlerinin yeterli olmadığını anlamalarına karşılık, uçak kumandaları konusunda tam bir çözüm bulamadılar.

ucak5.png


Wright’îann motorlu uçuşu gerçekleştirmelerinden önce pek çok değişik tasan yapıldı. Bunların en Önemlisi, 1842′de W.S- Henson tarafından düşünülen “buharlı hava arac”ıydı.
Söz konusu uçakta bir kuyruk takımı, kutu-uçurtma biçimli kanatlar ve kalkışla inişte kullanılacak üç tekerlekli bir iniş takımı olacaktı. Kiriş ve nervürlerle yapılmış 46 metre açıklıktı kanatlan ve iki tane altı patalı pervanesi olması öngörülmüştü.

Ama bu uçak yapılamadı. 1894 yılında Hıram Maxim 3.5 tonluk bir aygıtıjki buharlı motordan sağlanan 360 beygirgücü kullanarak kaldırdı. Fransa’da Temp-le de la Croix, Penauld ve Ader gibi havacılık öncüleri; burulmuş lastik, zemberek mekanizması ve buharlı motorları sabırla model uçaklar üstünde denediler. İngiltere’de H.F.Phi-lips, Carley’in eğimli kanat ilkesi üstünde yeniden çalışmaya başladı ve basınçla kaldırma gücünün kanadının alt ve üst yüzeylerindeki dağılımlarını açıkladı.

ucus.jpg


Bütün bu çalışmalar konusunda bilgi toplayan VVright Kardeşler, yararlı buldukları düşünceleri uygulama alanına koymaya karar verdiler. Yanı sıra, itiş-kaldırma güçleri arasındaki ilişki; pervanelerin etkileri, direnç, basınç ve yapım konusundaki kendi hesaplarını da sürdürüyorlardı. Üçüncü planörlerinde istedikleri gibi bir gövde yapmışlardı.

Bundan sonra uçaklarına güç verecek bîr otomobil motoru aramaya başladılar. Ne var ki, İstedikleri güç-ağırlık oranında bîr otomobil motoru bulunmadığından yeni bir motor yaptılar ve ilk motorlu uçuşlarını 17 Aralık 19O3′te gerçekleştirdiler. Aynı yıl, iki ay kadar öncesinde yine benzinli bir motorla uçan ve C.M.Manly tarafından kullanılan, S.P. Langley’in yaptığı uçak katapult mekanizmasında ortaya çıkan bir arıza nedeniyle Potomac ırmağına düşmüştü.

imagescauzlmi6.jpg


VVilbur ve Orvllle Wrlght’ın uçuşu, büyük bir başarıyla sonuçlandı.VVright Kardeşler’in başarısı dünyanın başka bölgelerinde pek ilgiyi Çekmedi, Ama çalışmalarını sürdürdüler ve 1905 yılında Üçüncü uçaklarım yaptılar. Öncekilerden dalla başarılı olan bu uçakla, saatte yaklaşık 61 km’lik bir hızla 38 km’lik bir uçuş yapıldı. Bu uçuşu izleyen iki buçuk yıl Wright Kardeşler, Amerika ve İngiliz hükümet yetkilileriyle yaptıkları gizli görüşmeler nedeniyle ve sırlarının başkalarınca çalınacağı korkusundan çalışmalarını durdurdular, 1908 yılında Wilbur VVright iş alanı aramak için Avrupa’ya gitti. Orville VVright da askeri uçuş deneyleri hazırlıkları için Amerika’da kaldı.

Bu arada, Avrupa’da da, planör uçuşu öncülerinden.Chanute’un çabalarıyla yeni girişimlere başlanmıştı. Fransa’da uçuş çalışmaları sonradan ünlenecek Esnauld-Pelterie’nin öncülüğünde yapılmaktaydı; ama, Wright planörü örnek alınarak yapılan ilk modeller başarısız olmuştu. İngiltere’de S.F.Cody, insan kaldıran uçurtmalarla çalışmalara başlamış ve pek etkili olamayan bir planör yapmıştı. Bundan kısa bir süre önce de Fransa’da, Le”on Levavesseur kanadı kuş kanadına benzeyen bir uçak yapıyordu.

İlk uçak fabrikası 1905 yılında Bil-lancourt’ta (Fransa) Voisin Kardeşler tarafından kuruldu. Voisin Kardeşler kendi planörlerini yapmanın yanında, başkalarından da sipariş alıyorlardı. Fakat Avrupa’da hâlâ denge üstünde durulmaktaydı. Bir süre sonra, Brezilyalı havacılık öncülerinden Santos-Dumon hava gemileriyle (balonlar) çalışmalarım bir yana bırakıp, tek ve çifl yüzeyli uçaklarla ilgilenmeye başladı.

Dumont’un 1906 yılında kuyruk takımı önde olan ve motorun İtme verdiği bir çift yüzeyJi uçakla uçmasından sonra 3909 yılında ve İngil-lîre’de A.V.Roe, çekişli bir çift yüzeyli, J.W.Dwue da dünyanın ilk geriye eğik kanatlı uçaklarını yaptılar. Yinede bunlarda denge Ön plana alınmıştı. Bîr yıl kadar sonra F.VV.Lanc-hester, Nevvton ve Bernoulli’nin hidrodinamikte yaptıklarını aerodinamikte gerçekleştirdi ve kanat yüzeyleri üstündeki hava alcımı kuramını getirdi.

imagescavv19pg.jpg


Wrighl Kardeşler, 1909 yılına kadar çeşitli gösteri uçuşları yaparak havacılık çalışmalarını hızlandırmışlardı. Amerika’da Gleen Curlissadlı bir havacı; hem gövdesini, hem de motorunu kendisi yaptığı kanat ucuna takılan yancıl denetim sağlayan kanat-çıklı “June Bug” adlı uçağı geliştirdi. Avrupa’daki uçak yapımcıları (Henri Farman dışında) kanat uçlarının eğilmesiyle ya da kanatçık takılmasıyla denetim konusunda Wright Kardeşler’in yolundan gittiler. Çeşitli türlerde yeni uçaklar yapıldı. 1909 Reims Havacılık Sergisİ’nde otuzu aşkın uçak sergilendi. Yapılan yarışmalarda, Curtİss’in “June Bug” tipine benzeyen bir uçak, saatte 77 km’yle hız yarışmasını; bir “Antoinnelie” 155 m. yükseklikte, yükseklik yarışmasını ve bir “Farman” tipi de 180 km’yle mesafe yarışmasını kazandılar. Aynı yıl, Bleriot küçük motorlu ve tek yüzeyli uçağıyla Manş Denizi’ni geçip İngiltere kıyılarına inerek uçakların yalnızca tehlikeli oyuncaklar olmadıklarını kanıtladı.

1908’de Faransa’da Len Mans bölgesinde, ilk kez toplum karşısında uçan Wilburg Wright, Avrupa’da daha sonra 100’ü aşkın uçuş yaptı.
25 Temmuz 1909 da Louis Bleriot, İtalyan Alhessandro Anzani’nin projesini çizdiği motorla donatılmış bir uçakla Manş Denizi’ni Calais- Dover arasında geçti.
1910 da Geo Cahves, Alp’leri geçti ama, yolculuk üzücü bir şekilde, bu Perulu havacının ölümüyle sonuçlandı.
1913’te Franzız Maurica Prevost, tek yüzeyli uçağıyla saatte 200 km hız yaparak uçmayı başardı.
Birinci dünya savaşı sırasında pek çok kişi, uçağın iyi bir savaş aracı olabileceğini düşününce, manevra yeteneği yüksek ve çok hız yapabilen uçaklar üretilmeye başlandı. Bu uçaklar, savaşmak amacından çok, keşifte kullanılıyorlardı.
Daha önce 1911’de Libya’da Türklere karşı savaşırken uçağı deneyen İtalyanlar, savaş uçakları kullanmada başı çekmiş sayıldılar.
Savaş sona erene dek, havacılık da ortak önemli bir sanayi dalı haline gelmişti. Sivil havacılıkta ilk yolcu ve posta uçakları, 1914’te Florida ve İtalya’da kullanıldılar. Böylece önceden saptanmış rotalarda, gerek yurt içi, gerekse yurt dışı seferler yapan yolcu uçakları, giderek daha da arta büyük gelişmeler gösterdiler.

imagesca7k8abr.jpg


Deniz uçağı ise 1911 yılında ABD de icat edildikten sonra, yine savaş yıllar içinde geliştir.
İki İngiliz bilim adamının 1919 ‘da Newfoundland’den İrlanda’ya giderek ilk kez Atlantik’i uçakla aşan kişiler unvanını kazanmalarından sonra, 1926 da Amerikalı subay Richard Byrd, dünyada ilk kez kuzey kutbu özerinde uçmuştur.
Günümüzde havacılık iyice gelişmiş olup hatta Ufo denilen araçlarla yarışabilecek düzeye gelindiği sanılıyor.




Kaynak: Alıntılar
 

Joe.

Emektar Üye
Üyelik Tarihi
5 Tem 2015
Konular
1,140
Mesajlar
5,069
MFC Puanı
4,850
İlk , bunu bizim ecdadımızdan birisi yapmıştı ismini hatırlayamadım şimdi. Aslında bunlar değildi yani.

Bir de , Nuri Demirdağ gibi bir adamı zamanında nasıl harcamışlar onu her anımsadığım da üzülürüm. Günümüzde otomobil yapabilir miyiz ki diye soru varken akıllarda . 1936 yılında uçak üretmiştik.


1930'lu yıllarda yaşanan ekonomik krizden dolayı devlet halktan ve zengin iş adamlarından gelen bağış ile uçak ihtiyacını giderirdi.


Nuri Demirağ , bağış için gelenlere aynen şu sözleri söylemişti " Benden bu millet için bir șey istiyorsanız, en mükemmelini istemelisiniz. Mademki bir millet tayyaresiz yaşayamaz, öyleyse bu yaşama vasıtasını başkalarının lütfundan beklememeliyiz. Ben bu uçakların fabrikasını yapmaya talibim. " demişti. Uçuş sahası, uçak tamir atölyesi ve hangarlar yaptırdı.

Ve ND-36 %100 Yerli Tek Motorlu Uçağımız yapıldı . Ve aynı zamanda 1938 'de NuD-38 Adlı %100 Yerli Çift Motorlu 6 kişilik yolcu uçağı yapıldı. Testleri başarılı bir şekilde geçip , binlerce saat uçuş gerçekleştirmiştik ve hiç bir aksaklık yaşanmamıştı . A sınıf yolcu uçağı belgesi bile alınmıştı düşünün :) Ki , şuan Atatürk Havaalanının kullanıldığı arsa bizzat Nuri Demirdağ tarafından alınmış bir arsa bu hangarları kurduğu yer uçuşların yapıldı yer .

Fakat Türk Hava Kurumu İstanbul’daki uçuşları yeterli görmedi, test uçuşlarının Eskişehir’de tekrar gerçekleştirilmesi gerektiğini belirtti. Tekrar yapılacak test uçuşunu uçağın planını projesini hazırlayan Mühendis Selahattin Alan kendisi yapmak istemiş . Test uçuşu başarılı bir şekilde sona eriyordu ki iniş sırasında bir kaza gerçekleşti. Selahattin Alan piste inerken geride açılmış olan hendekleri göremeyince hendeğe çarpmış böylece hem uçak düşmüş hem de kendisi hayatını kaybetmişti. Uçak pilot hatasından kaynaklanan bir sebeple düşmesine karşın Türk Hava Kurumu daha önceden verdiği siparişleri iptal etti. Nuri Demirağ Türk Hava Kurumunu mahkemeye verdi. Ancak oradan çıkan karar da Demirağ’ın aleyhine oldu.

Nuri Demirağ test uçuşlarının yeniden yapılmasını talep etmesine birkaç kez Cumhurbaşkanı İnönü’ye mektup yazmasına karşın herhangi olumlu bir karşılık alamamıştı. Uluslararası test sonuçları Türk Hava Kurumunu yeni bir test uçuşu gerçekleştirmek için bile ikna edememişti. İsmet İnönü ise Nuri Demirağ’ı zenginlikten başı dönmekle itham etti. :)

Zamanında , o kadar demir yolu yapıp , yerli fabrikalar üretip Atatürk'ün bu başarısından dolayı Soyadı Kanunu çıktığı sıralarda " Demirdağ " soy adını verip ödüllendirdiği bir adamdı.

Boğazköprüsü , 1931 de projesini yapıp Golden Gate köprüsünü inşa edenler ile anlaşmıştı. Hatta Atatürkün bile çok hoşuna gitmiş , maalesef devletten onay alamamıştı.

Ama , işte İsmet İnönü gibi batı köpeği bir adam yüzünden böyle insanlar harcandı .
 

Joe.

Emektar Üye
Üyelik Tarihi
5 Tem 2015
Konular
1,140
Mesajlar
5,069
MFC Puanı
4,850
Baya uzun yazmışım , o kadar dolmuşum :D
Qasem
 

Qasem

Üyeliği durduruldu!
Üyelik Tarihi
2 Eyl 2018
Konular
82
Mesajlar
1,598
MFC Puanı
110
Üstad anlamadığımız yada anlamak istemediğimiz şey şu: Batılı emperyalistlerin bundan 200 yıl öncesinde hint alt kıtasından başlayarak gerek ümmet coğrafyası gerekse başka coğrafyalarda kaynak arayışından çok dünyanın kendilerine çalışan bir kaynak yapma ve onları kendi fabrikaları olarak kurma girişimleridir. Hareket Hint alt kıtasından başlar ve Yerli işbirlikçiler eliyle yavaş yavaş her ülkeye tasallut edilir ingiliz itleri.
Şah veliyullah dehlevi, Ebul krlam azadlar ise vatan haini , bağnaz, yobaz olarak yaftalanır, Afgani mason olarak lanse edilir. Her ülke kendi istiklal mahkemelerini kurar, her ülke kendi içinde kurtuluş mücadelesi veren kişileri ya kendi öldürür ya işbirlikçikeri eliyle öldürür, itibarsızlaştırır, mahkum eder, sürgün eder..
Batılı emperyalisteler kuşattıkları bölgeleri kendi.adlarına yönetsinker diye figürler, figğranlar yerli taşeronlar bırakır...
Gğya her ülke bağımsızlığını ilan eder ve Ulus devletçikleri olarak daha kolay yutulur lokmalar kalşne gelir sky skes antlaşmalarıyla ülkeler cetvellerle bölüşülür..
Vs Vs...
Şimdi.siyasal bir akılla baktığımızda Emperyalşst güçler senin gğçlü bir ekonomin olmasını istermi?
Bu ülkede yada diper ülkelerde nekadar çok darbeler yaptılar, her darnçbe yarım asır geriletme operasyonuydu. Silahtan başka bşrşeyden anlamayan at gözlüğü takmış zorba despotik liderlerin ellerine ülkeler.teslim edilşr...
Enver sedat, pervez müşerref, saddam Vs Vs binlerce örnek verebiliriz...
Bağımsızlaşmadan onların izin verdiği oranda üretebiliriz. Mısır en yakın örneğimiz değilmi., Mursinin bağımsızlık hareketi dünyaya nasıl yansıtıldı görmedik mi?
Üstad şuan bu coğrafyada TC olmak üzere bağımsız birtane tek ülke yok. En basiti batılı emperyallerin lozanda dayattığı sınırlar başta olmak üzere her şeyi kabul edip yaşayan bir coğrafyadayız.
En yakın zamanda Erdoğan BOP un eş başkanı olduğunu deklare etmedi mi?

İçim yanıyor ama burası konuşulacak yer değil.
Birgün forum siyasi tarih konuşacak düzeye gelirse inşallah daha gğzel şeyler konuşuruz...
En basiti ilk kadın pilot olarak pohpohladığımız Sabiha Gökçen namını Dersimi, kendi insanımızı katlederek, çoluk çocuk demeden bombalayarak, bugünkü Esad, Rusya, İran, ABD gibi katliamlarla elde etmitir. Ama biz onu yere göğe sığdırmayız..
Vs Vs
Srlam saygılar üstad... :)

Bilgi - İnanç - Eylem
 
Üst