cocuklar hayata ve oyuna
Dinleyenin az konuşanın çok, okuyanın az yazanın çok olması, muhtemelen önemli ve görünür olma modasının bir sonucudur...
Ama bu konuda çok daha kayda değer olan ve üzerinde durulması gereken asıl olgu; İnsanların "kendilerini ifade etme ihtiyaçları" içinde olduğudur...
Bu bağlamda bazı saptamalar ve değerlendirmeler;
1. İnsanların dinlemekten çok konuşmayı yeğlemesi, okumaktan çok yazmayı tercih etmeleri, popüler kültürün bir sonucu olarak tanınır ve saygın olma peşinde olmanın bir sonudur. Kolaycılık da diyebiliriz.
2. İkincisi dinlemekten çok konuşarak ve okumaktan çok yazarak "güzel konuşmayı" ve "iyi yazmayı" başarmak neredeyse mümkün değildir.
3. Çünkü nitelik ve düzey herkesin her işi yapıyor olmasıyla değil, herkesin en iyi yaptığı işi yapıyor olmasıyla artar ve gelişir.
Bu saptamalardan sonra işi futbol yönetimine, eğitimine ve gelişimine getirirsek; söylenecek çok şeyin olmasına karşın öz olarak şunları söylemek mümkün olsa gerektir;
1. Futbol, öncelikle çok konuşan ve çok yazanlar ile değil, çok dinleyen ve çok okuyan insanlar sayesinde gelişir. Bu anlamda futbol camiasının aktörlerini yeniden gözden geçirmek, dönüştürmek ve gerekirse değiştirmek gerektiği açıktır.
2. Futbol, okumadan, görmeden, dinlemeden, kıyaslamadan, özgür ve bağımsız düşünmeden ve futbol dışındaki etkileri ve müdahaleleri yok etmeden gelişmez... Aynı şekilde futbolcu de gelişmez.
3. Futbol kendiliğinden değil, futbolcular ile gelişir. Çünkü oyun geliştikçe oyuncu, oyuncu geliştikçe oyun gelişir. Ama bunun için futbol yönetimi sadece futbol yönetimi olarak kalmalıdır.
Futbol ekonomisi, futbol sosyolojisi, futbol psikolojisi, futbol sağlığı, futbol eğitim örgütlenmeleri demek, futbolun kendi yönetimini ulusal ve evrensel üst yönetimlere entegre olarak ama onlardan bağımsız kurumlaşarak gerçekleşebilir.
4 Çocuklar "hayata ve oyuna" dinlemeyi ve okumayı bilerek başlamalıdırlar.
Çocuklar için oyunu dinlemek ve oyunu okumak demek,;
İzlemek, görmek, örnek almak, denemek, tekrar denemek, farklı şekillerde ve koşullarda denemek, istediği ve düşündüğü şekilde yapmaya çalışmak ve her defasında daha iyi olmak için neler yapabileceğini düşünmek ve oynarken eğlenmek, eğlenmek için oynamak demektir.
Çocukların oyunu okumaları ve dinlemeleri demek; Başına buyruk olma ile özgür olmayı ayırabilmeyi öğrenmeleri demektir.
Nereden nereye geldik diye düşünmeyiniz.
Konuşmak ve yazmak bir ifade biçimidir. İfade etmek için dinlemek ve okumak gerek.
Oynamak kendini ifade biçimidir. Oynayarak ifade etmek için ise oyunu okumayı ve dinlemeyi bilmek gerek. Çünkü ancak o zaman oyunun gerekleri anlaşılabilir ve yerine getirilebilir.
Çocuklara "yap" demek yetmez.
Çocukların neleri, nasıl yapacaklarını imkanını ve fırsatını onlara sağlamak gerek...
Başka türlü en iyisi sadece robotlaştırabiliriz.
İdeal anlamda geliştiremeyiz...
kaynak futbolda alt yapı egitim