Neler yeni
Türkiye'nin En Güncel Forum Sitesi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

ABDEST nedir, kaça ayrılır, ne için gereklidir? Abdesti neler bozar?

diShy

~ یơυℓℓεss ..
Emektar Yönetici
  • Üyelik Tarihi
    27 Kas 2009
  • Mesajlar
    24,083
  • MFC Puanı
    339
  • MFC Seviyesi

Allah’ın selamı üzerinize olsun.

Sevgili kardeşlerim,
Hem gelenekçi yani atalar (rivayetler) dini şeklinde din yaşayanlar, hem de kendilerini modernist tanımlayanlar ve küçük bir azınlık olarakta kendisine hanif diyen ama hanifliği bilmeden müslümanlığı yaşayanlar tarafından Namazın ön şartı olan abdest hakkında da yanlışlar ortaya konmuş, pratiklerle ya abdest bozulmuş yada abdeste gerek duyulmamıştır.

Burada, yazımı iki gurup için özetlemek istiyorum.

A- GELENEKSEL (ATALAR/RİVAYETLER) DİN ANLAYIŞINI BENİMSEYENLER:

Gelenekçilik şeklinde din yaşayanlar; kuranı bırakıp, hadis dedikleri ama aslında sadece hadis rivayetleri olabilen insan kaynaklarından abdesti anlamaya ve uygulamaya çalışınca, her konuda olduğu gibi bu konuda da hem abdesti ilgisi olmayan şeyler için zorunluluk olarak görmüşler, hem de abdesti yine yanlış uygulayarak zaman zaman hoş olmayan görüntülere sebep olmuşlardır.

Abdest, Müslümanlar için sadece namaz kılabilmek için gerekli olan bir ön şarttır. Başka hiç bir iş ve eylem için gerekli değildir.

Kuran okumadan önce, kurban kesmeden önce vb. namaz dışındaki şeylerin hiç birisi için abdest almaya gerek yoktur.

Namaz için gerekli ön şart olan abdestin uygulanması ise kuranda çok basitçe anlatılmıştır.

Ancak, kuranı terk ettirip rivayetler (atalar) dini yaşatmak isteyen şeytan ve dostları abdestle ilgili olarak ta amaçlarında başarılı olmuşlardır.

Ama yine, her yanlış ne kadar uzun ömür sürerse sürsün doğruya yenileceğinden, bu konudaki yanlışta görülerek, doğrular ortaya konmakla yok edilmeye başlanılmıştır.

B- MODERNİST (VE KENDİLERİNE, YALNIZ KURANCILAR DİYEN FAKAT BUNLARI DA İDRAK EDEMEYEN BAZI [az sayıda] KİMSELERİN SALT AKILA DAYANAN) DİN ANLAYIŞINI BENİMSEYENLER:

Bu kısımda ise geleneksel yani atalar dini yaşayanlardan farklı olarak, bazı kardeşlerimizde, özellikle gelenekselciliğe tepki olarak geliştirdikleri, salt akıl ile dini yaşamaya çalışırken, gerek akıl yürütmede kuranın bütününden koparak ve gerekse hanifliği yanlış anlamaları sonucu namazın önşartı olan abdesti yanlış anlamış ve pratikte hatalara düşmüşlerdir.

Bu kardeşlerimiz; namaz ön şartı olan abdesti; ya eğitim, öğretim, sosyal dayanışma toplantıları için gerekli şart olarak görmüşler, yada abdestin asgari temizlik olduğu çıkarımıyla, zaten temiz olanların bu asgari temizlik olan abdeste de ihtiyaçları olmadığını kabul ve iddia etmektedirler.

Örneğin banyo yapmış birinin, tuvalete gittikten sonra sadece ellerini yıkaması ile temizliğinin sürdüğünü, bu kimsenin abdest almasına gerek olmadığını, bazende su bulamayanların abdestlerini toprakla teyemmüm yerine, kağıt peçete, ıslak mendil vb. araçlarla temizlenmelerinin yeterli olduğunu kabul edenler vardır.

İşte, bu sonuçlara varan kardeşlerimiz, bu durumları mantıksal çıkarımları ile bulduklarını, yani akıl kullandıklarını düşünerek, buna da haniflik dahi diyebilmektedirler.

Hanifliğin ne olduğu yada olması gerektiği başka bir yazı konusu olabilecek önem ve büyüklüğe sahip olduğundan burada değinmeye gerek yoktur.

Şimdi bana göre; "abdest nedir, kaça ayrılır, ne için gereklidir, abdestin bozulması söz konusumudur?" bunları anlatmaya çalışacağım.


NAMAZIN ÖNŞARTI : ABDEST

Abdest, kuranda ikiye ayrılmaktadır.

1_a) Su ile Genel abdest:
İnsanın yüzü ile birlikte ellerinin dirseklere kadar yıkanması ve baş ile birlikte ayakların topuklara kadar mesh edilmesi olarak tanımlanmıştır. Başka hiçbir şart, kural yoktur. Bu kadar basittir.

1_b) Su ile Özel abdest :
Boy abdesti denilen bu abdest ise cünüblük ve cinsel birliktelik (kadınlarla cinsel ilişkiye girilmesi) sonrasında vücudun bütünüyle iyice yıkanmasıdır.

İnsan vücudunun her yerinin yıkanmasını gerektiğini bilerek yıkanacaktır. Başka hiçbir şart, kural yoktur.

2) Toprak ile abdest:
Teyemmüm denilen bu abdest, su ile alınması gereken abdestlerin; hastalık nedeniyle sudan uzak durulması gerektiği, yolculuk nedeniyle su bulunamadığı veya kullanılamayacağı, ve su bulunamaması hallerinde temiz toprakla yüz ve dirseklere kadar ellerin mesh edilmesidir.


Ancak; rivayetçiler yine bu konuda da şeytana hizmetten geri kalmamışlar ve abdeste başka eklemeler yapmışlardır.

Ağıza 3 kere su almak ve geri tükürmek, buruna 3 kere su almak ve sümkürmek, kulakları ıslamak ve arkalarını meshetmek, ayakları yıkamak şeklinde ilaveler yapmışlardır.

Boy abdestinde ise iğne deliği kadar yıkanmayan kısım kalırsa abdestin olmayacağını belirterek kafaları karıştırmışlardır. Halbuki, vücudunu baştan aşağı yıkayacak Müslüman zaten hiçbir yerin yıkanmadan kalmaması gerektiğini bilecektir. Yani bilerek zaten herhangi bir yıkanmayacak kısım bırakmayacaktır.

Halbuki bunlar diğer konularda olduğu gibi bu konuda da zorluk çıkartarak Müslümanları zora sokmak ve zaafa düşürmek için icat edilmiş şeylerdir.

Ama, bunlar için sünnet diyerek, cahil Müslümanları kandırırken, alim geçinenleri de yine dünya menfaati yüzünden bunlarında abdest içinde olduğunu anlatmaya zorlayarak bunu başarmışlardır.

Abdeste yapılan bu katkıların sebepleri ve ulaşılmak istenen amaç ayrıca yazılabilir. Bu nedenle şimdi bunlara değinmeyeceğim.

Abdest kuranda olduğu gibi basitçe uygulanacak bir olgudur. Ama, yine kuranda bu abdestin bozulacağı ve yenilenmesi gereken durumlar da vardır.

Bunlar;
1- “ ayak yolundan gelmek” deyimi ile açıklanan ve insanların tüketim artıklarını katı, sıvı, ve gaz halinde atmalarıdır.
2- Kadınlarla cinsel ilişkiye girmeleridir.

Bu şartların olması halinde abdest, yukarıda sayılan 3 şekildekinden biri olarak yeniden alınmalıdır.

Sonuç; abdest sadece yukarıda anlatılan şekilde uygulaması olan ve sadece namaz kılmak için gerekli olan bir ibadi yükümlülüktür. Başka şeyler için abdeste gerek yoktur.

Bu yazı tamamen kişisel görüşlerimi açıklamaktadır. İnsan olmam sonucu hata payımın olacağını kabul ettiğimin bilinmesini isterim. Bu konuda, kendi anlayışları olan kardeşlerimin yazıyı bu uyarılarıma göre okumalarını ve kendilerininkinden doğru ve mantıklı gelmesi halinde kabul etmelerini, aksi halde yazımdan alıntılayarak itirazlarını yapmalarını rica ediyorum.

saygılarımla
aorskaya


ABDESTLE İLGİLİ KURANDAN DELİLLER:

MAİDE SURESİ (5) – 6.ayet

Ey iman edenler, namaza dur(mak iste)diğiniz zaman yıkayın: yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerizi; meshedin: başlarınızı ve topuklara kadar ayaklarınızı. Eğer cünüp iseniz tam temizlenin. Hasta, yahut yolcu iseniz, yahut biriniz tuvaletten gelmişse, ya da kadınlara dokunmuş da su bulamamışsanız temiz toprağa teyemmüm edin; ondan yüzlerinize ve ellerinize sürün. Allâh size güçlük çıkarmak istemiyor, fakat sizi temizlemek ve size olan ni'metini tamamlamak istiyor ki, şükredesiniz.


NİSA SURESİ (4) – 43.ayet

Ey İman edenler! Sarhoşken, ne dediğinizi bilinceye kadar, yolcu olanlar hariç cinsel ilişkiden sonra yıkanıncaya kadar namaza durmayın. Hasta veya yolcu iseniz, yahut biriniz tuvaletten gelmişse, yahut kadınlarla cinsel ilişkiye girmiş olup da su bulamamışsanız, temiz ve kuru bir toprağa dokunup yüzünüze ve ellerinize sürerek teyemmüm edin. ALLAH Affeder, Bağışlar.​


 
Üst Alt