diShy
Onursal Üye
- Üyelik Tarihi
- 27 Kas 2009
- Konular
- 32,527
- Mesajlar
- 50,861
- MFC Puanı
- 2,550
Dört hak mezhepte namazın hükümleri
Sual: Hanefi mezhebi ile diğer hak mezheplerdeki namazın hükümleri hakkında bilgi verir misiniz?
CEVAP
Namaza başlarken ağız ile, dil ile niyet etmek, Hanefide bidat, Şafii ve Hanbelide sünnet, Malikide caizdir. Hanefide kalbi tatmin olmayanın dil ile de niyet etmesi caizdir.
Kıyamda iken, Şafiide ayaklar bir karış kadar açılır. Diğer üç mezhepte dört parmak kadar açılır.
Namazda intikal tekbirleri Hanbelide vacip, diğer üç mezhepte sünnettir.
Namazda Fatiha okumak, Hanefide vacip, diğer üç mezhepte farzdır.
İmamın arkasında Fatiha okumak, Hanefide tahrimen mekruh, Şafiide farzdır. Maliki ve Hanbelide, imam yüksek sesle okurken, tahrimen mekruh, sessiz okurken müstehaptır.
Son teşehhüdde salevat okumak Şafiide farz, diğer üç mezhepte sünnettir.
Vitir namazı İmam-ı a'zama göre vacip, imameyne ve diğer üç mezhebe göre sünnettir.
Beş vakit namazın farzlarını cemaat ile kılmak, Hanefi, Şafii ve Malikide sünnet, Hanbelide vaciptir.
Cuma namazına imamdan başka, Hanefide 3, Şafii ve Hanbelide 40, Malikide 12 erkek yetişir.
Hanefi âlimlerinin çoğuna göre, tadil-i erkan vacip, imam-ı Ebu Yusuf ve diğer üç mezhebe göre farzdır.
Hanefide seferde iken namazları cem etmek caiz değildir. Malikide seferde, hastalıkta, karanlıkla beraber yağmur ve çamur olunca, öğle ile ikindiyi, akşam ile yatsıyı birleştirerek kılmak caizdir. Şafiide seferde, bu namazları, birleştirip, takdim veya tehir ederek kılmak caizdir. Yağmur yağarken de sadece takdim ederek birleştirmek caizdir. Hanbelide ise, seferde, hastalıkta, kadının müstehaza [özürlü] olmasında, idrar ve yel kaçırmak gibi abdesti bozan özürlerde, canından, malından ve namusundan korkanın, maişetine zarar gelecek olanın iki namazı cem edip kılmaları caizdir.
Şafii ve Hanbelide kadının kadına imam olması caiz, Hanefide mekruh, Maliki'de sahih değildir.
Teravihi on rekatta bir selam vererek kılmak üç mezhepte mekruh, Şafii'de sahih değildir.
Bayram namazı, Hanbelide farz-ı kifaye, Hanefi 'de vacip, Şafii ve Maliki'de sünnettir.
Bir namazı özürsüz terk eden Hanbeli, Şafii ve Malikide öldürülür. Hanbelide kâfir olduğu için, diğer ikisinde büyük günah işlediği için öldürülür. Hanefide namaza başlayıncaya kadar dövülüp hapse atılır. Özürle bir veya birkaç namazı kılamayanın durumu ise şöyledir: Şafii, Hanbeli ve Malikide, kazası olanın, sünnet kılması haramdır. Hanbeli ve Malikide, sabahın sünneti, vitir ve bayram namazı bundan müstesnadır. Hanefide ise, sünnetleri ve kuşluk, evvabin, tesbih, tehıyyet-ül-mescid gibi nafile namazları kılmak, kaza kılmaktan evladır. Çünkü bu kazalar bir özürle kılınamamıştır, böyle kazaya kalmak günah olmadığı için, sünnetleri ve nafileleri kılacak kadar ertelemek de Hanefide günah değildir. Ama namazları kasten, özürsüz terk eden, sünnet veya nafile kılamaz.
Gaibin, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı Şafii ve Hanbelide kılınabilir, Hanefi ve Malikide kılınmaz. Şehidin cenaze namazı Hanefide kılınır, diğer üç mezhepte kılınmaz. İntihar edenin cenaze namazı dört mezhepte de kılınır. Malikide ve Hanbelide ise, devlet başkanı intihar edenin cenaze namazını kılmaz. (Mizan-ı kübra)
Seferi olmak için Hanefide 104 km, diğer üç mezhepte 80 km uzağa gitmek gerekir. Giderken yolda da seferi olunur. Üç mezhepte, giriş ve çıkış günleri hariç, 4 günden, Hanefide ise 15 günden az kalmaya niyet eden seferi olur. Hanefide seferde 4 rekatlık farzları, iki rekat kılmak vacip, Malikide, meşru yani günah olmayan seferde 2 kılmak sünnet, Şafii ve Hanbelide, 2 veya 4 kılmak da caizdir.
Şafii veya Maliki olan veya taklit eden, mukim iken, hacda seferi olan Hanefi imama uyarak dört rekat farzları iki rekat olarak kılar ise, bu namazları sahih olmadığı için kaza etmesi gerekir.
Sual: Hanefi mezhebi ile diğer hak mezheplerdeki namazın hükümleri hakkında bilgi verir misiniz?
CEVAP
Namaza başlarken ağız ile, dil ile niyet etmek, Hanefide bidat, Şafii ve Hanbelide sünnet, Malikide caizdir. Hanefide kalbi tatmin olmayanın dil ile de niyet etmesi caizdir.
Kıyamda iken, Şafiide ayaklar bir karış kadar açılır. Diğer üç mezhepte dört parmak kadar açılır.
Namazda intikal tekbirleri Hanbelide vacip, diğer üç mezhepte sünnettir.
Namazda Fatiha okumak, Hanefide vacip, diğer üç mezhepte farzdır.
İmamın arkasında Fatiha okumak, Hanefide tahrimen mekruh, Şafiide farzdır. Maliki ve Hanbelide, imam yüksek sesle okurken, tahrimen mekruh, sessiz okurken müstehaptır.
Son teşehhüdde salevat okumak Şafiide farz, diğer üç mezhepte sünnettir.
Vitir namazı İmam-ı a'zama göre vacip, imameyne ve diğer üç mezhebe göre sünnettir.
Beş vakit namazın farzlarını cemaat ile kılmak, Hanefi, Şafii ve Malikide sünnet, Hanbelide vaciptir.
Cuma namazına imamdan başka, Hanefide 3, Şafii ve Hanbelide 40, Malikide 12 erkek yetişir.
Hanefi âlimlerinin çoğuna göre, tadil-i erkan vacip, imam-ı Ebu Yusuf ve diğer üç mezhebe göre farzdır.
Hanefide seferde iken namazları cem etmek caiz değildir. Malikide seferde, hastalıkta, karanlıkla beraber yağmur ve çamur olunca, öğle ile ikindiyi, akşam ile yatsıyı birleştirerek kılmak caizdir. Şafiide seferde, bu namazları, birleştirip, takdim veya tehir ederek kılmak caizdir. Yağmur yağarken de sadece takdim ederek birleştirmek caizdir. Hanbelide ise, seferde, hastalıkta, kadının müstehaza [özürlü] olmasında, idrar ve yel kaçırmak gibi abdesti bozan özürlerde, canından, malından ve namusundan korkanın, maişetine zarar gelecek olanın iki namazı cem edip kılmaları caizdir.
Şafii ve Hanbelide kadının kadına imam olması caiz, Hanefide mekruh, Maliki'de sahih değildir.
Teravihi on rekatta bir selam vererek kılmak üç mezhepte mekruh, Şafii'de sahih değildir.
Bayram namazı, Hanbelide farz-ı kifaye, Hanefi 'de vacip, Şafii ve Maliki'de sünnettir.
Bir namazı özürsüz terk eden Hanbeli, Şafii ve Malikide öldürülür. Hanbelide kâfir olduğu için, diğer ikisinde büyük günah işlediği için öldürülür. Hanefide namaza başlayıncaya kadar dövülüp hapse atılır. Özürle bir veya birkaç namazı kılamayanın durumu ise şöyledir: Şafii, Hanbeli ve Malikide, kazası olanın, sünnet kılması haramdır. Hanbeli ve Malikide, sabahın sünneti, vitir ve bayram namazı bundan müstesnadır. Hanefide ise, sünnetleri ve kuşluk, evvabin, tesbih, tehıyyet-ül-mescid gibi nafile namazları kılmak, kaza kılmaktan evladır. Çünkü bu kazalar bir özürle kılınamamıştır, böyle kazaya kalmak günah olmadığı için, sünnetleri ve nafileleri kılacak kadar ertelemek de Hanefide günah değildir. Ama namazları kasten, özürsüz terk eden, sünnet veya nafile kılamaz.
Gaibin, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı Şafii ve Hanbelide kılınabilir, Hanefi ve Malikide kılınmaz. Şehidin cenaze namazı Hanefide kılınır, diğer üç mezhepte kılınmaz. İntihar edenin cenaze namazı dört mezhepte de kılınır. Malikide ve Hanbelide ise, devlet başkanı intihar edenin cenaze namazını kılmaz. (Mizan-ı kübra)
Seferi olmak için Hanefide 104 km, diğer üç mezhepte 80 km uzağa gitmek gerekir. Giderken yolda da seferi olunur. Üç mezhepte, giriş ve çıkış günleri hariç, 4 günden, Hanefide ise 15 günden az kalmaya niyet eden seferi olur. Hanefide seferde 4 rekatlık farzları, iki rekat kılmak vacip, Malikide, meşru yani günah olmayan seferde 2 kılmak sünnet, Şafii ve Hanbelide, 2 veya 4 kılmak da caizdir.
Şafii veya Maliki olan veya taklit eden, mukim iken, hacda seferi olan Hanefi imama uyarak dört rekat farzları iki rekat olarak kılar ise, bu namazları sahih olmadığı için kaza etmesi gerekir.