• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Dünyanın ilk araba vapuru” olan Suhulet

DarkWoman

MFC Üyesi
Üyelik Tarihi
27 Kas 2019
Konular
5,318
Mesajlar
11,488
MFC Puanı
66,370
en eski feribot



Dünyanın ilk araba vapuru” olan Suhulet 1871 yılında Üsküdar-Kabataş arasında çalışmaya başladı. Peki “suhulet” ne demek? “Kolaylık” anlamına geliyor.
Şirket-i Hayriye Müdürü Hüseyin Haki Efendi, Müfettiş İskender Efendi ve Hasköy Fabrikası Baş Mimarı Mehmet Usta Boğaz’ın iki yakasında araba, at ve askerî ağırlıkların taşınması için bir vapur tipi yarattılar. İki tarafında da kıyıya indirilecek kapakları olan bu vapurda yolculara mahsus oturma yerleri yoktu.
Bu yeni tip vapurun iki başıda aynı idi. Böylece her iki yöne doğru da yol alabilecekti. O yıl içinde İstanbul sularına gelen bu vapur Üsküdar-Kabataş arasında hizmete kondu. Daha sonraki yıllarda feribot adını alacak gemi tipinin ilk modeli olacak olan 26 baca numaralı bu vapura, kolaylık anlamında Suhulet adı verildi.

Biraz da meraklısına teknik bilgi; 157 ton ağırlığı vardı. Uzunluğu 45,7 metre, genişliği 8,5 metre, su çekimi 3 metre kadardı. 450 beygir gücündeki tek silindirli, iki çevrimli makinesinin döndürdüğü yandan çarkla, saatte 7 mil hız yapabilmekteydi. 8 bin İngiliz lirasına mal olan Suhulet 555 gros tonluktu.
Şirket, bu tip vapurların yararlar sağlayacağı düşünülerek, hemen aynı tersaneye bir eşini daha ısmarladı. 1871 de hizmete giren bu ikinci vapura da 27 baca numarası verilerek “iki kıyıyı bağlayan” anlamında Sahilbent adı verildi.

Son bir bilgi daha; İstanbul’a 87 yıl hizmet veren Suhulet, Çanakkale Savaşı sırasındaki hizmetleri ile “Gazi” ünvanını da almıştı.
 
Üst