• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Meslek Liselerinin Önemi

Üyelik Tarihi
7 Eki 2015
Konular
91
Mesajlar
216
MFC Puanı
1,450
MESLEK LİSELERİNİN ÖNEMİ



Osmanlı döneminde ısrarla uygulanan Ahilik sistemi; çırak, kalfa, usta, silsilesini oluşturuyor. İnsanların bu mecrada edep öğrenmeleri noktasında, eğitici fonksiyonları bulunuyordu.

Böyle bir sistemin topluma katkıları, büyük çapta oluyordu. Çünkü insanlar belirli konularda meslek edinirken, edepli, saygılı esnaf olma özelliklerini de kazanıyorlardı.

Cumhuriyet’in kuruluşundan sonra bazı kurumlar içlerinde kendi meslek okullarını oluşturdular. Devletin Maarif Vekâleti konu üzerinde hassasiyetle durmaya çalıştı. Bir de kurumlar kendi ihtiyacı olan personeli, kendi bünyelerinde yetiştirmenin, önemini idrak ederek, elemanlarını kendi bünyelerinde yetiştirdiler. Devlet Demir Yolları Meslek Okulları, Sağlık Meslek Okulları, Ziraat Meslek Okulları, Zanaat Okulları gibi. Hatta okul değil, mektep kelimesi kullanarak…

1950’li yıllardan sonra; yetişen kuşağın, ahilik sistemini benimseyen velilerin çocukları kuşağı olduğunu görmekteyiz. 1980’li yıllara kadar… Çocuklarına bir meslek edindirme çabalarının olduğu, bu mecrada çocukların meslek edindiği de görülmektedir.

Gaye nedir? Çocuk bir meslek edinsin, hayatın her durumu var. Kimseye minnet etmeden yaşasın. Eğer akademik eğitim alabiliyorsa alsın.

İşte biz, bu kuşağın çocuklarıyız. Çocukluğumuzda; Yaz tatillerinde, Şubat tatillerinde bir yerlerde çalıştık. Bizlerin paraya ihtiyacı olsun, olmasın… Gaye bir meslek edinmemizdi. Büyüklerimiz bu imkânları bizlere sağladılar. Bu imkânlar içerisinde, sosyal, kültürel, sportif faaliyetlerimizi de yürütmemize yardımcı oldular. Özetle şunu diyebilirim. Sosyal, donanımlı, mesleği, olabilen gençler yetiştirdiler. Zanaat Okulları, sınavla öğrenci aldılar. Şehit Kemal Özalper Endüstri Meslek Lisesine rastgele öğrenci alınmıyordu. Çünkü öğrenci bir meslek edinecekti. Ondan ekmek yiyecekti. Çok önemliydi. O kişinin işsiz kalma şansı da yok gibiydi.

Çocukluğumda; şubat ve yaz tatillerinde, çeşitli işlerde çalıştım. Çocukluğumu da yaşadım. Aktariye, bakkaliye, zücaciye, eczane ve kasap dükkânında çalıştım. Kasaplık mesleğini; A’dan Z’ye öğrendim. Dedemin, babamın mesleği idi. Sülale mesleğimdi. Amaç her yerde ekmek paramı kazanabilmemdi. Akademik eğitim almam için ailem, fedakârlıktan kaçınmazdı. Bizim ailede; çoğunluk, aile mesleğini bilir. Akademik eğitim de almıştır. Lisans mezunudur. Sadece bizim aile mi böyle hayır! Diğer ailelerinde bizden farklı tarafı yoktur. Hem meslek sahibi, hem de akademik kariyerleri vardır. Malatya merkezinde böyle bir kültür hâkimdi.

1990’lı yılların ortalarında uygulanan üniversite sınavındaki katsayı sistemi, meslek liselerini bitirme noktasına getirdi. Hâlbuki meslek liseleri Türkiye için elzemdi. Önemliydi

Her veliye göre çocuğu, dünyanın en zeki insanıdır. Yalnız bir sorun vardır. Çocuk dersini çalışmıyordur. Çocuğun kapasitesini kabullenemez. Akademik eğitim almasını ister. Vali olmasını, Doktor olmasını, avukat olmasını, eczacı olmasını, mühendis olmasını, öğretmen olmasını velhasıl, bir akademik kariyerinin olmasını ister. Tabii ki doğal hakkıdır. Şunu da kabullenmek zorundadır.

Bu gün lise mezunu milyonlarca genç mesleksiz, tüketici konumundadır. Aileye yüktür. Devlet sorunu meslek edindirme kurslarıyla, Avrupa projeleri ile çözmeye çalışmaktadır.

O halde meslek liselerinin ne kadar önem arz ettiği bir kez daha ortaya çıkmıştır. Avrupa da meslek liselerindeki öğrenci oranı %65 gibidir.

Milli Eğitim Bakanlığımızın; programları dâhilinde,2013 yılında Türkiye de Klasik lise kalmayacak Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Meslek liseleri olacak… Çok güzel… Akademik eğitim alabilecek öğrenciler, Fen Lisesine, Anadolu Lisesine; akademik eğitim alamayacak öğrencilerle, belirli bir mesleği seven akademik eğitimde almak isteyen öğrencilerde meslek liselerine gidecekler…

Bu durumda, gençlerin mesleksiz kalmaları önlendiği gibi; arz eden öğrencilerin akademik eğitim almaları da sağlanmış olacak…

Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz. Mevcut meslek l liseleri, yapılandırılmalıdır. Kabuk değiştirmeli yenilenmelidir. Bilhassa, Tarım Meslek liseleri, Sağlık Meslek Liseleri gibi liseler, elli yıllık sistemlerinden kurtulmalı, yeni binalara, yeni donanımlara kavuşturulmalıdır. Mevcut öğrenci sayıları 2013 de iki, üç hatta dört katına çıkacağı düşünülmeli, alt yapısı ona göre düzenlenmelidir…

Şunu da belirteyim ki; Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı’nın 2011-2014 stratejik planı içerisinde okulların böyle bir tasarımı olacağını, bu doğrultuda, maddi kaynak sağlanırsa stratejik planın uygulanacağını duymaktayım. Memnuniyet vericidir.
 
Üst