Kuran'ın insan hakkında verdiği önemli bilgilerden biri de onun "nefis sahibi" olduğudur Arapça'da "insanın kendisi" anlamına gelen nefs benlik kelimesiyle de tanımlanabilir
Kuran'da insan nefsinin iki tarafı olduğunu bildirilmiştir Buna göre insanın içinde kötülüğü emreden bir taraf ve o kötülükten sakınmayı emreden diğer bir taraf bulunmaktadır Bu konu ile ilgili ayetler şöyledir:
[FONT=verdana, tahoma, arial]
[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial][FONT=verdana, tahoma, arial]
[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial]Nefse ve ona 'bir düzen içinde biçim verene' sonra ona fücurunu (sınır tanımaz günah ve kötülüğünü) ve ondan sakınmayı ilham edene (andolsun) Onu arındırıp-temizleyen gerçekten felah bulmuştur Ve onu (isyanla günahla bozulmalarla) örtüp-saran da elbette yıkıma uğramıştır (Şems Suresi 7-10)[/FONT]
[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial]Ayetlerden de anlaşıldığı gibi kötülük her insanın nefsinde vardır Ancak bunu temizleyip arındıran kurtulacaktırMüminler nefislerindeki kötülüklere teslim olmaz Allah'ın ilham ettiği şekilde ondan sakınırlar Hz Yusuf'un söylediği: "Ben nefsimi temize çıkaramam Çünkü gerçekten nefis Rabbimin kendisini esirgediği dışında var gücüyle kötülüğü emredendir" (Yusuf Suresi 53) sözü müminlerin nasıl düşünmesi gerektiğini göstermektedir [/FONT]
[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial]Nefs "var gücüyle kötülüğü emreden" olduğuna göre mümin sürekli olarak nefsine karşı uyanık olmak durumundadır Nefs sürekli olarak ona Allah'ın rızasının dışında alternatifler sunar ve bu alternatifleri süslü gösterir Fakat mümin Allah korkusu sayesinde nefsin bu "şaşırtıp-saptırıcı" özelliğine kanmaz Daima Allah'ın rızasına uygun bir yaşam geçirmek için doğrulara yönelir ..[/FONT]
[/FONT]