Peony
Onursal Üye
- Üyelik Tarihi
- 9 Şub 2015
- Konular
- 12,075
- Mesajlar
- 34,903
- MFC Puanı
- 57,450
Homerosta hiç adı geçmeyen Gaia Hesiodosun Theogoniasında dünyayı yeri evrensel bir öğe olarak toprağı simgeler. Bir tanrıdan çok kozmik bir varlıktır Gaia bütün öğelerin kaynağında bulunan ana ilkedir. Hesiodos bu yolda doğada ana ilkenin ne olduğunu tanımlamayan çalışan İonya düşünürleri gibi davranır. Bütün ölümsüzlerin sürekli sağlam tabanı saydığı Gaia evreni bir düzen yöntemine göre meydana getiren ve düzensiz boşluktan çıktıktan sonra dişi-erkek birleşme yoluyla evrenin kendisini ve tanrılarını yaratır.
Toprak bir varlık yarattı kendine eşit: Dört bir yanını saran Uranos yıldızlı GöküMutlu tanrıların süreklisağlam yurdunu yüksek dağları yarattı sonrakoyaklarında tanrılar oturan dağları. Sonra denizi yarattı ekin vermez denizi: Azgın dalgalarıyla şişen Pontusu. Kimseyle sevişip birleşmeden yaptı bunu.
Sonra ilkin Uranosla birleşip erkek ve dişi TitanlaarıKyklopları ve Hekatonkheirleri doğurur. Bu doğurma sürecinden hemen sonra evrene egemenlik savaşının ilk belirtisi Uranos tanrının doğan çocuklarını Gaianın karnına gerisin geri tıkmasıyla baş gösterir (Theog. 154 vd.):
Böylesine korkunçtu Toprakla Gökün oğulları. Babaları ilk günden iğrenmişti onlardan doğar doğmaz gün ışığına çıkaracak yerde toprağın bağrına saklamıştı onları ve Uranos sürdürürken bu korkunç oyunu koca Toprak inim inim inliyordu zorundan.
Sonra Titan oğlu Kronosa babasının erkeklik uzvunu kestirdikten sonra Gaia bu kez kendi doğurduğu Pontosla birleşir ve ondan Nereus ThaumasPhorkys Keto ve Eurybieyi meydana getirir (Tab. 6). Hesiodostan gayrı kaynaklarda adı geçen Nereustan deniz varlıklarını meydana getirir. Ama Gaianın öbür çocukları da aralarında birleşerek yersel ve göksel birçok varlıkların doğmasını sağlarlar: Bunların kimisi yıldız yel ve gökkuşağı gibi görülen varlıklardır kimisi de evrenin mitolojik yorumunun yarattığı simgesel tanrılardır.
Gaia Uranosun devrilmesini sağladığı gibi tahta çıkardığı oğlu Kronosun da devrilmesini sağlar. Çünkü Kronos babası Uranos gibi zorbaca davranır ve çocuklarını doğar doğmaz yutar. Karısı Rheia Zeusa gebe kalınca Gaia ile Uranostan doğuracağı çocuğu kurtarma çarelerini sorar. Bu kez de Gaia kızına kaderi bildirmekle kalmaz kader Uranosun oğluna yenildiği gibi Kronosun da Zeus eliyle devrilmesidir- Kronosu aldatmak çarelerini de gösterir ve Zeusun Giritte bir mağarada gizlice doğmasını sağlar Kronosa da bir taş yutturulur (Kronos Zeus). Gaia birinci kuşak devrimini hazırladıktan sonra ikinci kuşak devrimini de yürütür: Zeusa ne yoldan egemenliğini elde edebileceğini o öğretir; çare Kronos kuşağından Titanları yenmek için Kyklopları ve Hekatonkheirleri kurtarıp yardıma çağırmaktır. Zeus Gaianın dediğini yaparak devlere karşı savaşı gerçekleştirir ve Titanları devirerek dünya egemenliğini ele geçirir.
Gaia sonra olarak Tartarosla birlikte Thyponu doğurur (Thypon). Başka TheogoniaLara göre Tartarostan Ekhidna adlı bir kızı olmuş ve Poseidonla da birleşerek Antaios devini doğurmuş (Antaios). Genellikle devler azmanlar canavarlar hep Gaiadan doğma sayılır.
Zamanla Gaianın mythosta yeri ve önemi değişmişkozmik nitelikteki Ana Toprak dinde daha belirli birer tanrıça olarak görülen bir yandan Demeter öte yandan Kybele gibi toprak ve bereket tanrıçalarına yer vermiştir. Gaia böylece daha kişisel ve inansal tanrıçalarla ya birleşmiş ya da kozmik öğe olarak Felsefe alanına girmiştir. Gaia Yunanistanda birçok kehanet merkezlerinin esinleyicisi sayılır örneğin Delphoiye Apollondan çok daha önce yerleşmiş bilinir (Apollon Delphoi).
Toprak bir varlık yarattı kendine eşit: Dört bir yanını saran Uranos yıldızlı GöküMutlu tanrıların süreklisağlam yurdunu yüksek dağları yarattı sonrakoyaklarında tanrılar oturan dağları. Sonra denizi yarattı ekin vermez denizi: Azgın dalgalarıyla şişen Pontusu. Kimseyle sevişip birleşmeden yaptı bunu.
Sonra ilkin Uranosla birleşip erkek ve dişi TitanlaarıKyklopları ve Hekatonkheirleri doğurur. Bu doğurma sürecinden hemen sonra evrene egemenlik savaşının ilk belirtisi Uranos tanrının doğan çocuklarını Gaianın karnına gerisin geri tıkmasıyla baş gösterir (Theog. 154 vd.):
Böylesine korkunçtu Toprakla Gökün oğulları. Babaları ilk günden iğrenmişti onlardan doğar doğmaz gün ışığına çıkaracak yerde toprağın bağrına saklamıştı onları ve Uranos sürdürürken bu korkunç oyunu koca Toprak inim inim inliyordu zorundan.
Sonra Titan oğlu Kronosa babasının erkeklik uzvunu kestirdikten sonra Gaia bu kez kendi doğurduğu Pontosla birleşir ve ondan Nereus ThaumasPhorkys Keto ve Eurybieyi meydana getirir (Tab. 6). Hesiodostan gayrı kaynaklarda adı geçen Nereustan deniz varlıklarını meydana getirir. Ama Gaianın öbür çocukları da aralarında birleşerek yersel ve göksel birçok varlıkların doğmasını sağlarlar: Bunların kimisi yıldız yel ve gökkuşağı gibi görülen varlıklardır kimisi de evrenin mitolojik yorumunun yarattığı simgesel tanrılardır.
Gaia Uranosun devrilmesini sağladığı gibi tahta çıkardığı oğlu Kronosun da devrilmesini sağlar. Çünkü Kronos babası Uranos gibi zorbaca davranır ve çocuklarını doğar doğmaz yutar. Karısı Rheia Zeusa gebe kalınca Gaia ile Uranostan doğuracağı çocuğu kurtarma çarelerini sorar. Bu kez de Gaia kızına kaderi bildirmekle kalmaz kader Uranosun oğluna yenildiği gibi Kronosun da Zeus eliyle devrilmesidir- Kronosu aldatmak çarelerini de gösterir ve Zeusun Giritte bir mağarada gizlice doğmasını sağlar Kronosa da bir taş yutturulur (Kronos Zeus). Gaia birinci kuşak devrimini hazırladıktan sonra ikinci kuşak devrimini de yürütür: Zeusa ne yoldan egemenliğini elde edebileceğini o öğretir; çare Kronos kuşağından Titanları yenmek için Kyklopları ve Hekatonkheirleri kurtarıp yardıma çağırmaktır. Zeus Gaianın dediğini yaparak devlere karşı savaşı gerçekleştirir ve Titanları devirerek dünya egemenliğini ele geçirir.
Gaia sonra olarak Tartarosla birlikte Thyponu doğurur (Thypon). Başka TheogoniaLara göre Tartarostan Ekhidna adlı bir kızı olmuş ve Poseidonla da birleşerek Antaios devini doğurmuş (Antaios). Genellikle devler azmanlar canavarlar hep Gaiadan doğma sayılır.
Zamanla Gaianın mythosta yeri ve önemi değişmişkozmik nitelikteki Ana Toprak dinde daha belirli birer tanrıça olarak görülen bir yandan Demeter öte yandan Kybele gibi toprak ve bereket tanrıçalarına yer vermiştir. Gaia böylece daha kişisel ve inansal tanrıçalarla ya birleşmiş ya da kozmik öğe olarak Felsefe alanına girmiştir. Gaia Yunanistanda birçok kehanet merkezlerinin esinleyicisi sayılır örneğin Delphoiye Apollondan çok daha önce yerleşmiş bilinir (Apollon Delphoi).