• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Tüketiciler Birliğinden Meclise, Tüketiciye Sorun Çıkaran Banka Kara Listeye Alınsın

diShy

Onursal Üye
Üyelik Tarihi
27 Kas 2009
Konular
32,527
Mesajlar
50,860
MFC Puanı
2,580
TBMM Dilekçe Alt Komisyonu'na, Tüketiciler Birliği tarafından bir rapor sunuldu. Raporda, "Borcunu zamanında ödemeyen veya ödeyemeyen borçlu nasıl ki riskli müşterilerden sayılıp kara listeye alınıyorsa, tüketicilere sorun çıkartan ve kurallara aykırı şekilde hareket eden bankaların ve yöneticilerin de riskli banka ve bankacı olarak kara listeye alınmaları hakkaniyet gerekliliklerindendir" denildi.



Zafer Akpınar- Tüketiciler Birliği'nin, TBMM Dilekçe Alt Komisyonu'na sunduğu rapora göre, bankalar müşterilerinden, "işlemsizlik, rehin ve haciz kaldırma, bakiye görüntüleme, dekont ve ekstre bedeli" gibi değişik isimler altında ücret alıyor.

Bankaların, "kredi kartı aidat", "hesap işletim", "kredi dosya masrafı" gibi ücretler almasına yönelik şikayetlere çözüm bulunması için kurulan TBMM Dilekçe Alt Komisyonu'na, Tüketiciler Birliği tarafından bir rapor sunuldu. Raporda, "Borcunu zamanında ödemeyen veya ödeyemeyen borçlu nasıl ki riskli müşterilerden sayılıp kara listeye alınıyorsa, tüketicilere sorun çıkartan ve kurallara aykırı şekilde hareket eden bankaların ve yöneticilerin de riskli banka ve bankacı olarak kara listeye alınmaları hakkaniyet gerekliliklerindendir" denildi.

AA muhabirinin aldığı bilgiye göre Tüketiciler Birliği, gelen şikayetleri dikkate alarak, bankacılık sektöründe tüketiciden "masraf" ve "aidat" başlığı altında alınan bedeller hakkında hazırladığı raporu, komisyona sundu.

Türkiye'de bankaların 31 farklı başlık altında tüketicilerden hizmet bedeli veya komisyon aldığı belirtilen raporda, bunlar içinde en çok şikayet alanların, kredi kartı aidatları, hesap işletim ücretleri, dosya masrafları, sigorta bedelleri ve yapılan işlemlerden alınan masraf ve komisyonlar olduğu vurgulandı.

-68 milyonu aşkın kredi kartı-

"Kredi kartı aidatı"nın, bankaların kredi kartı müşterilerinden üyelik ücreti olarak aylık, yarı yıllık veya yıllık dönemlerde alınan bedeller olduğu ifade edilen raporda, şunlar kaydedildi:

"Türkiye'de kredi kartı sayısı 68 milyon adedi geçmiştir. Bankalar, kredi kartı üyelik bedeli olarak yıllık 10 TL'den 100 TL'ye varan miktarlarda aidat almaktadırlar. 'Hesap işletim ücreti' ise mevduat hesaplarından kesilen bedellerdir. Türkiye'de mevduat hesabı sayısı 52 milyonu aşmıştır. Bu hesaplardan 15 ila 85 TL arasında ücret alınmaktadır. Bankalar, hesap veya kredi kartı başına her yıl ortalamada 50 TL'nin, tüketicinin cebinden çıkmasına neden olmaktadır. Keyfi biçimde belirlenen ve yasal dayanağı olmayan bu kalemler, tahmini olarak yılda 5 milyar lirayı geçen bir tutarın, bankalar lehine haksız kazanca dönüşmesini sağlamaktadır."

"Dosya ücretleri"nin ise özellikle kredi hizmetlerinde bankaların hazırlık ve dosya işlemleri karşılığında aldığı bedel olduğunu bildirilen raporda, bin liraya varan tutarlarda yansıtılan dosya ücretlerinin, "hukuken ve vicdanen ciddi soru işaretleri taşıdığı" ifade edildi.

-"Parasını taksiyle götürse, havale ücretinden ucuza mal olur"-

Tüketicilerin bankalarca en çok mağdur edildiği konulardan birinin de para transferleri ve ödemeler gibi banka işlemlerinden alınan komisyonlar olduğu vurgulanan raporda, bir bakanın, "Vatandaş parasını taksiyle götürse, havale ücretinden ucuza mal olur" sözüne de yer verilerek, para transferlerinin yüksekliği vurgulandı.

Tüketicilerin en çok rahatsız oldukları konular arasında internet bankacılığı kullanılarak yapılan EFT, havale, fatura ödeme gibi işlemlerden alınan ücretlerin yer aldığı belirtilen raporda, şu ifadelere yer verildi:

"Bireysel bankacılık hizmetleriyle tüketiciden, kredi kartı aidatı, hesap işletim ücreti, dosya masrafı, hayat sigortası, diğer sigorta bedelleri, havale, EFT, ATM nakit çekim masrafı, bakiye görüntüleme, mevzuat araştırma, dekont, ekstre, telefon, faks ve posta, SMS, e-posta, menkul kıymet şifre gönderimi, menkul kıymet bakımı, rehin ve haciz kaldırma, nakit avans komisyonu, müşterinin diğer şubedeki döviz tevdiat hesabından para çekmesi, asıl kart bedeli/ek kart bedeli, harcama vaadi ihlal ücreti, arşivden belge çıkarma bedeli, 'Kredi kartı borcu yoktur' yazısı alma ücreti, komisyon, katkı payı, ekspertiz bedeli, ipotek tesis ve fek ücretleri, internet şubelerinden yurt içi ve dışı bankalara yapılan döviz transferleri, işlemsizlik bedeli gibi değişik isimler altında ücretler alınmaktadır."

TBMM Dilekçe Alt Komisyonu sunulan raporda, "Borcunu zamanında ödemeyen veya ödeyemeyen borçlu nasıl ki riskli müşterilerden sayılıp kara listeye alınıyorsa, tüketicilere sorun çıkartan ve kurallara aykırı şekilde hareket eden bankaların ve yöneticilerin de riskli banka ve bankacı olarak kara listeye alınmaları hakkaniyet gerekliliklerindendir" ifadesine de yer verildi.

Alt komisyon, sektör temsilcileriyle geçen hafta toplantı yapmıştı.
 
Üst