LeGoLaS
Onursal Üye
- Üyelik Tarihi
- 1 Ağu 2008
- Konular
- 4,885
- Mesajlar
- 16,461
- MFC Puanı
- 15,790
İsmailiyye Makale Listesi
C. ü. İ/ah iyat Fakültesi DergisiXIII/2 - 2009, 267-287Erken Dönem İsmaililiğinde Şeriatın Neshi Sorunu ÜzerineDr. Ali Avcu
ÖzetMuhalif kaynaklar İsmaililer'in İslam şeriatını iptal ettiği iddiasını sıksık dile getirmişlerdir. Ancak konuyla ilgili İsmaili ve İsmaili olmayankaynakların dikkatli bir incelemesi erken dönem İsmaililiği'nde bölgedenbölge-ye farkı uygulamaların olduğunu göstermektedir. 286/899yılında gerçekleşen Fatımi-Karmatl bölünmesinden önceki İlkİsmaililik'te İslam şeriatının nesh edilmediğini görmekteyiz. Bölünmedensonra ise Fatımiier İslam· şeriatma bağlı kalmaya devam etmişlerdir.Ancak Karmatl çevrelerde bölünmeden sonra İslam şeriatının yü-rürlüğüne genel olarak son verilmiştir. Bununla birlikte Karmatl çevreleriçerisinde de İslam şeriatma bağlı kalmaya devam eden bazı gruplarınvarlığına rastlamaktayız. Karmatller'in şeriatı nesh etmelerinintemel dayanağı Mehdi'nin çağı olan yedinci devrin başlamış olduğunudüşünmeleridir. Onlara göre Mehdi Muhammed b. İsmail'in ortadankaybolması ile Hz. Muhammed'in şeriatının hükmü sona ermiş ve şeriatsızlıkdönemi olan yedinci devir başlamıştır. Bahreyn Karmatılerive Nesefı'nin öncülük ettiği Horasan-Maveraünnehir Karmatileri bufikrin savunuculuğunu yapmıştır. Ancak Ebu Hatim'in başını çektiğiKarmatl grup Hz. Muhammed'in şeriatma uymaya devam etmiştir.Dolayısıyla erken dönem İsmailileri arasında İslam şeriatının neshikonusunda ortak bir tavırdan söz edebilmek mümkün değildir.Anahtar Kelimeler: İsmai111ik, Karmatilik, Şeriat, NeshAbstractAnti-Ismaili works frequently argued that the Ismailites abrogated theIslamic Law/Shariat. But a closer examination of Ismailite and nonIsmailiteworks about this subject will indicate that early Ismailitepractice varied from region to region. We noticed that in the earliestIsmailism before the Fatimid-Qarmati schism in 286/899 the Shariatwasn't abrogated. After the schism most Qarmati groups seem tohave cancelled the Shariat, while the Fatimids continued to obey tothe Shariat. However, it may also be said that there were somegroups in Qarmatis which didn't caneel the Shariat, but kept to obeyit. The main reason lying in the abrogation of the Shariat by theQarmatis was their belief that the seventh epoch in which the Mahdiwould appear now inaugurated. According to them, with the disappearanceof Muhammad b. ısmail, as the Qaim and Mahdi, theShariat had come to an end and thus starting the seventh and last
period during which the Shariat would no langer be in force. This ideawas held particularly by the Qrmati groups in Bahrain and Khurasanand Transoxania whose one of the most prominent leader was aiNasafı(ca. 343/954). Nevertheless, same other groups for examplethose were led t;ıy AbO Hatim al-Razi (d. 322/934-35) continued toadhere to the Shariat. Accordingly, it will not be true to claim that allthe Qarmati groups cancelled the Shariat.Key Words: Ismailism, Qarmatism, Islamic Law, Abrogation
C. ü. İ/ah iyat Fakültesi DergisiXIII/2 - 2009, 267-287Erken Dönem İsmaililiğinde Şeriatın Neshi Sorunu ÜzerineDr. Ali Avcu
ÖzetMuhalif kaynaklar İsmaililer'in İslam şeriatını iptal ettiği iddiasını sıksık dile getirmişlerdir. Ancak konuyla ilgili İsmaili ve İsmaili olmayankaynakların dikkatli bir incelemesi erken dönem İsmaililiği'nde bölgedenbölge-ye farkı uygulamaların olduğunu göstermektedir. 286/899yılında gerçekleşen Fatımi-Karmatl bölünmesinden önceki İlkİsmaililik'te İslam şeriatının nesh edilmediğini görmekteyiz. Bölünmedensonra ise Fatımiier İslam· şeriatma bağlı kalmaya devam etmişlerdir.Ancak Karmatl çevrelerde bölünmeden sonra İslam şeriatının yü-rürlüğüne genel olarak son verilmiştir. Bununla birlikte Karmatl çevreleriçerisinde de İslam şeriatma bağlı kalmaya devam eden bazı gruplarınvarlığına rastlamaktayız. Karmatller'in şeriatı nesh etmelerinintemel dayanağı Mehdi'nin çağı olan yedinci devrin başlamış olduğunudüşünmeleridir. Onlara göre Mehdi Muhammed b. İsmail'in ortadankaybolması ile Hz. Muhammed'in şeriatının hükmü sona ermiş ve şeriatsızlıkdönemi olan yedinci devir başlamıştır. Bahreyn Karmatılerive Nesefı'nin öncülük ettiği Horasan-Maveraünnehir Karmatileri bufikrin savunuculuğunu yapmıştır. Ancak Ebu Hatim'in başını çektiğiKarmatl grup Hz. Muhammed'in şeriatma uymaya devam etmiştir.Dolayısıyla erken dönem İsmailileri arasında İslam şeriatının neshikonusunda ortak bir tavırdan söz edebilmek mümkün değildir.Anahtar Kelimeler: İsmai111ik, Karmatilik, Şeriat, NeshAbstractAnti-Ismaili works frequently argued that the Ismailites abrogated theIslamic Law/Shariat. But a closer examination of Ismailite and nonIsmailiteworks about this subject will indicate that early Ismailitepractice varied from region to region. We noticed that in the earliestIsmailism before the Fatimid-Qarmati schism in 286/899 the Shariatwasn't abrogated. After the schism most Qarmati groups seem tohave cancelled the Shariat, while the Fatimids continued to obey tothe Shariat. However, it may also be said that there were somegroups in Qarmatis which didn't caneel the Shariat, but kept to obeyit. The main reason lying in the abrogation of the Shariat by theQarmatis was their belief that the seventh epoch in which the Mahdiwould appear now inaugurated. According to them, with the disappearanceof Muhammad b. ısmail, as the Qaim and Mahdi, theShariat had come to an end and thus starting the seventh and last
period during which the Shariat would no langer be in force. This ideawas held particularly by the Qrmati groups in Bahrain and Khurasanand Transoxania whose one of the most prominent leader was aiNasafı(ca. 343/954). Nevertheless, same other groups for examplethose were led t;ıy AbO Hatim al-Razi (d. 322/934-35) continued toadhere to the Shariat. Accordingly, it will not be true to claim that allthe Qarmati groups cancelled the Shariat.Key Words: Ismailism, Qarmatism, Islamic Law, Abrogation